Google heeft vandaag in de vorm van Omar Hamoui, oprichter van Admob, nu werkzaam bij Google, gereageerd op de wijzigingen in de voorwaarden van Apple. Hierin staat dat ontwikkelaars geen gebruik meer mogen maken van advertentienetwerken die niet onafhankelijk zijn.

Deze voorwaarden zijn uiteraard tegen het zere been van Google want de enige die als niet onafhankelijk kan worden beschouwd is Admob omdat dat onderdeel is van Google, en Google ook eigenaar en ontwikkelaar is van Android, een mobiel besturingssysteem. Daarnaast valt op te merken dat er eigenlijk geen andere grote spelers zijn op het gebied van mobiel adverteren behalve Apple’s iAd dat volgende maand wordt gelanceerd.

Admob is echter al enige jaren actief als advertentienetwerk op de iPhone en was niet van plan hiermee te stoppen. Omar Hamoui laat op zijn blog weten dat het ook niet in het voordeel van de iPhone gebruikers is. Uiteindelijk zorgen de advertenties ervoor dat veel apps in de appstore een lagere prijs of zelfs gratis zijn doordat de ontwikkelaars geld verdienen met de advertenties in de app.

De grote vraag blijft natuurlijk hoe effectief Apple deze voorwaarden gaat naleven. Voorlopig hebben ze alleen de wijziging doorgevoerd maar nog geen motivatie of reactie gegeven. Indien Apple dit beleid zeer effectief gaat naleven, wellicht met terugwerkende kracht, dan zullen er een hele hoop apps gaan verdwijnen uit de appstore of worden afgewezen. Er zijn inmiddels duizenden apps, zo niet tienduizenden apps met Admob advertenties erin.

Apple’s CEO Steve Jobs heeft aangegeven dat ze verwachten binnen enkele maanden een marktaandeel van 50% te hebben met iAd, het nieuwe advertentienetwerk van Apple. Dat is met de uitsluiting van Admob zeker mogelijk, de ontwikkelaars worden dan verplicht over te stappen.

Of het helemaal eerlijk is wat Apple doet en of ze ermee wegkomen is een hele andere vraag en discussie. Het moet namelijk ook allemaal wel legaal zijn wat Apple nu doet, je voorwaarden aanpassen is uiteraard legaal, maar wat je erin zet wellicht niet, zeker niet als je partijen gaat uitsluiten. De Amerikaanse toezichthouders hebben inmiddels aangegeven een onderzoek in te stellen, het is echter nog niet duidelijk of de Federal Trade Commission (FTC) of het Amerikaanse ministerie van justitie het voortouw neemt in het onderzoek.