3min

Apple zou op het punt staan om een eigen mobiel advertentieplatform te gaan lanceren, dit meldt Online Media Daily. Details zijn nog niet bekend, maar het zou "Steve Jobs’ volgende grote stap" zijn, zo stelt de publicatie. De lancering van een dergelijk platform wordt gezien als een van de belangrijkste ontwikkelingen in de concurrentiestrijd tussen Apple en Google.

Het nieuwe advertentieplatform, dat op 7 april officieel aan Madison Avenue (de reclamebranche, red.) wordt onthuld, wordt volgens ingewijden door Apple-topman Steve Jobs omschreven als ‘revolutionair’ en ‘onze volgende grote stap’. Er zijn nog weinig tot geen details bekend over de nieuwe dienst van Apple, maar de verwachting is dat het advertentieplatform van Quattro Wireless de basis vormt voor iAd, zoals het volgens de website wel eens zou kunnen gaan heten.

Begin dit jaar lijfde Apple mobiele advertentiedienst Quattro Wireless in voor 300 miljoen dollar en stelde voormalig topman Andy Miller aan als hoofd van de nieuwe mobiele advertentie-afdeling binnen Apple. Het bedrijf wilde destijds niet reageren op vragen over het motief voor de overname, maar het leek wel duidelijk dat Apple zich evenals Google serieus met adverteren bezig wil gaan houden. Google nam eind vorig jaar nog AdMob over voor 750 miljoen dollar, een andere grote speler in de markt voor mobiel adverteren.

Sinds Apple-topman Jobs in februari een aantal harde uitspraken aan het adres van Google deed, neemt de rivaliteit tussen beide bedrijven, die ooit nauw met elkaar samenwerkten, steeds grotere vormen aan. Jobs zou een hekel hebben aan Google-topman Eric Schmidt en stelde zelfs dat Google met zijn Adroid mobiel besturingssysteem de iPhone kapot wil maken. Nadat de twee gisteren gespot werden bij een lokaal café, waar ze samen koffie dronken en converseerden, vraagt men zich echter af of de rivaliteit niet juist in scène gezet en de ontmoeting slechts een grote PR-stunt is.

Online Media Daily stelt dat de goudkoorts voor de mobiele advertentiemarkt heerst. Bedrijven, met name Apple en Google, zien mobiel adverteren als veelbelovend na de gevestigde advertentiebranche. Aan de andere kant is de mobiele advertentiemarkt relatief klein vergeleken met de gevestigde media. Volgens de laatste voorspellingen van Interpublic’s Magna-unit spenderen bedrijven dit jaar zo’n 331 miljoen en volgend jaar rond de 409 miljoen dollar aan mobiel adverteren.

Er zitten echter ook nadelen aan de mobiele markt als advertentiemedium. Die is, in tegenstelling tot andere mediums, nogal gesegmenteerd. Er is niet één centrale organisatie waar bureaus en adverteerders terecht kunnen. Er is volgens het rapport van Magna juist sprake van verschillende advertentiemodellen, die collectief georganiseerd zijn rondom draagbare (en hoofdzakelijk op telecomnetwerken gebaseerde) media, een verscheidenheid aan trends die allen een advertentiemarkt proberen te vormen.

Aan de andere heeft Apple met de advertentiemogelijkheden van de App Store en de aankomende introductie van de iPad, de reclamebranche al voor zich gewonnen, zo stelt Online Media Daily. Grote reclamebureaus en adverteerders staan in de rij om als eerste te kunnen adverteren in elektronische edities van magazines en kranten, die speciaal voor de iPad, die slechts een paar dagen eerder in de Verenigde Staten verkrijgbaar zal zijn, zijn ontwikkeld.

Deze timing duidt er mogelijk ook op dat het nieuwe advertentieplatform nauw verweven zal zijn met de iPad en Apples andere producten op het iPhone-platform (iPhone, iPod touch). Het nieuwe platform zal ook mogelijkheden bieden voor ontwikkelaars, die met een soortgelijk systeem als Google Ads ook aan adverteren in eigen software kunnen verdienen, zo heeft Techzine vernomen. Het zou hierbij dan gaan om een systeem waarbij de omzet van advertenties gedeeld wordt met ontwikkelaars.

Volgens Online Media Daily is het mogelijk dat Apple adverteerders een zogenaamde ‘hypertarget-mogelijkheid’ biedt, waarmee men advertenties op basis van de huidige locatie kan weergeven. Er is echter wel een addertje onder het gras. Google heeft recentelijk een dergelijk patent gewonnen voor een systeem dat advertenties kan aanbieden op basis op van de locatie. Als Apple het toch wil gebruiken, moet het het systeem wellicht door Google laten licenseren.

"Iedereen zal dit nauwlettend volgen", stelt Josh Lovinson van Interpublic’s Emerging Media Lab. "Gezien de manier waarop Apple dingen met strakke presentaties weet in te pakken, wordt het interessant om te zien wat zij met adverteren gaan doen."