Het nieuwe advertentieplatform van Apple genaamd iAd, dat de concurrentie aan moet gaan met Admob van Google heeft zijn eerste maand er inmiddels opzitten en de eerste reacties zijn positief maar ook negatief.

Het nieuwe advertentieplatform is vooruitstrevend en daar is op zich niets mis mee, alleen de adverteerders hadden niet verwacht dat Apple zich zo enorm met de advertentie uitingen zou bemoeien als dat het nu doet. Adverteerders zijn gemiddeld 8 tot 10 weken bezig met het opzetten van een iAd campagne. Wellicht dat die periode nog iets terug loopt als iAd straks langer bestaat, maar dat is vele malen langer dan dat adverteerders zijn gewend. Apple verlangt dat de advertenties worden ontworpen in HTML5, zoals bekend is er geen flash ondersteuning, daarnaast wil Apple geen simpele platte advertenties, alles moet dynamisch, interactief zijn met video, spelletjes en koppelingen aan lokale winkels en diensten.

Dat is natuurlijk allemaal zeer vooruitstrevend maar voor veel bedrijven ineens een stuk minder interessant. Het maken van dat soort advertenties kost namelijk ook een hoop extra geld. De vraag is daarom of Apple op termijn voldoende adverteerders aan zich kan blijven binden naar mate het aantal apps met iAd ondersteuning stijgen.

Tot nu toe zijn de resultaten veel belovend, zowel Nissen als Unilever heeft aangegeven zeer content te zijn met de resultaten van de advertentiecampagnes. Het is echter zo dat gebruikers altijd meer klikken op nieuwe advertentie uitingen, zodra gebruikers gewend zijn aan bepaalde advertentievormen zakt het toch wat af. De grote vraag is of dat de resultaten op langere termijn dus ook zo goed blijven.

Tot slot heeft Apple slecht gecommuniceerd met haar ontwikkelaars over iAd. Veel ontwikkelaars in Europa waren ook al druk doende met de iAd implementaties, ze zijn er inmiddels echter achter dat Apple iAd voorlopig alleen in de Verenigde Staten heeft uitgerold, Apple heeft dit echter niet goed naar buiten gecommuniceerd waardoor sommige ontwikkelaars nogal teleurgesteld zijn.

Voor Europa blijft Admob van Google momenteel het enige goede advertentieplatform voor mobiele apps.