Amazon zet vaart achter satellietnetwerk Kuiper

Amazon zet vaart achter satellietnetwerk Kuiper

Amazon wil Project Kuiper begin volgend jaar in vijf landen beschikbaar maken. Het satelliet-internetproject moet tegen het einde van het eerste kwartaal van dat jaar operationeel zijn in de Verenigde Staten, Canada, Frankrijk, Duitsland en het Verenigd Koninkrijk.

Dat meldt Bloomberg. Het bedrijf verwacht tegen het einde van dit jaar ruim 200 satellieten in een lage baan om de aarde te hebben. De eerste commerciële diensten staan gepland voor eind 2025, maar het is nog niet duidelijk in welke markten die dan beschikbaar zijn. Het uiteindelijke doel is een constellatie van meer dan 3.200 satellieten, die connectiviteit moet bieden aan consumenten, bedrijven en overheden.

Volgens Ricky Freeman, verantwoordelijk voor overheidsoplossingen binnen Project Kuiper, worden in een volgende fase satellieten ingezet om zuidelijkere breedtegraden te bedienen. Daarmee wil Amazon tegen eind 2026 in 26 landen aanwezig zijn en in 2027 de evenaar bereiken. Tegen 2028 mikt het bedrijf op volledige wereldwijde dekking, inclusief de polen, in circa 88 tot 100 landen. Daarna zouden extra satellieten worden toegevoegd bovenop de oorspronkelijke planning.

Project Kuiper is de grote concurrent van Starlink van SpaceX. Het programma kende vertragingen door problemen bij raketbouwers en een moeizame opschaling van de satellietproductie. Inmiddels zijn vier batches satellieten gelanceerd en staat er voor later deze maand een vijfde lancering op de planning.

Een belangrijke commerciële stap kwam eerder deze maand van JetBlue Airways. De luchtvaartmaatschappij kondigde een overeenkomst aan om vanaf 2027 Project Kuiper-satellieten te gebruiken voor Wifi aan boord. Daarmee is JetBlue de eerste luchtvaartmaatschappij die zo’n samenwerking met Amazon bekendmaakt.

Europees alternatief

Daarnaast werken grote Europese bedrijven aan een eigen satellietproject. Airbus, Thales en Leonardo zijn in gesprek over de oprichting van een gezamenlijke onderneming die naar verwachting een waarde van zo’n 10 miljard euro zal hebben. Het initiatief draagt de naam Project Bromo en moet leiden tot een nieuwe Europese satellietfabrikant met een hoofdkantoor in Frankrijk. Daarmee willen de bedrijven de krachten bundelen tegenover grote concurrenten uit China en de Verenigde Staten