Volgens Forrester Research had slechts 2,65 procent van de Nederlanders van 15 jaar en ouder vorig jaar een tablet. Dat komt neer op zo’n 300.000 mensen. Dat zijn meer tablets dan eerdere voorspellingen van het onderzoeksbureau.
Uit de cijfers van het laatste kwartaal van 2010 bleek dat er vorig jaar maar liefst 125.000 tablets in Nederland verkocht zouden zijn. De laatste cijfers laten dus zien dat dit aantal een stuk hoger ligt.
Volgens het onderzoek behoort Nederland niet tot de early adopters van de tablet. In Spanje heeft zeven procent van de inwoners al een tablet, in Italië ligt dit aantal op zes procent, in Duitsland op vijf procent, het Verenigd Koninkrijk op drie procent en tot slot in Frankrijk op twee procent.
Een andere bevinding van het onderzoek is dat veel Nederlanders wel bereidt zijn om in de toekomst een tablet te kopen. Volgens het onderzoek heeft acht procent van de Nederlanders plannen om een tablet aan te schaffen.
Forrester ondervroeg vorig jaar november en december ruim 2000 Nederlanders van 15 jaar en ouder over hun aankoop van een tablet.
De verkopen van de tablet ligt op het moment achter op schema. Eerder schreef onderzoeksbureau Internationale Data Corporation (IDC) dat er in het eerste kwartaal wereldwijd 28 procent minder tablets zijn verkocht dan analisten aanvankelijk dachten. De belangrijkste oorzaak zou de aankondiging van de iPad 2 in maart zijn. Hierdoor stelden consumenten de aankoop van een tablet uit, met als gevolg dat er minder tablets zijn verkocht in het eerste kwartaal.
Dit is volgens analisten geen reden tot paniek. Volgens de laatste schattingen zullen alle tabletfabrikanten gezamenlijk 65,2 miljoen tablets verkopen in 2011. Apple is momenteel de absolute marktleider, maar of dat volgend jaar ook nog zo is durven analisten niet met zekerheid te zeggen.