2min

Tags in dit artikel

, , ,

Goed nieuws voor tabletfabrikanten: de tablet is volgend jaar een zeer gewild product onder Nederlanders. Maar liefst acht op de tien Nederlanders overweegt om volgend jaar een tablet te kopen. Fabrikanten die tablets maken kunnen hun inkomsten dus flink opkrikken aankomend jaar.

Dit alles blijkt uit een onderzoek dat is uitgevoerd door TNS NIPO in opdracht van BelCompany. Het onderzoeksbureau peilde 514 Nederlandse huishoudens naar hun intenties om in het nieuwe jaar een tablet te kopen. Volgens de onderzoekers geeft 81 procent van de respondenten aan dat ze overwegen om in 2012 een tablet aan te schaffen.

Hoewel de iPad ongekend populair is, blijkt dat Nederlanders niet bepaald warmlopen voor Apple. Op de vraag welke tablet hun voorkeur geniet, zegt slechts 15 procent dat ze voor een iPad gaan als ze een tablet aanschaffen. 59 procent zegt liever een tablet te kopen die draait op het besturingssysteem Android of Windows. Ruim een kwart van de respondenten (26 procent) heeft geen voorkeur.

Momenteel is Apple de grootste speler op de tabletmarkt in Nederland. 80 procent van de Nederlanders die al een tablet bezit zegt een iPad te hebben. Paul Vreeburg, de algemeen directeur van BelCompany, zegt dat er genoeg ruimte is voor nieuwe spelers. "De massa gaat kiezen voor tablets met besturingssystemen waar ze bekend mee zijn. Android en Windows zijn de grote favorieten. Er zijn nog echter niet veel tablets met Windows, dus daar zit potentie", aldus Vreeburg.

Volgens de algemeen directeur speelt de prijs zeker een rol bij de aanschaf van een tablet: gemiddeld wil een Nederlands huishouden niet meer dan 300 euro neerleggen voor een tablet. "Dit biedt grote kansen voor concurrenten van Apple en ondanks de financiële crisis wordt 2012 het jaar waarin de tabletmarkt explodeert door massa-acceptatie", aldus Vreeburg.

Uit onderzoek van Telecompaper bleek dat ongeveer één op de twaalf huishoudens in Nederland (8 procent) al een tablet aangeschaft heeft, wat goed is voor een verdubbeling ten opzichte van ruim een half jaar geleden. Onderzoeksbureau Forrester Research bevestigt dit beeld. Volgens deze instantie hadden ruim 300.000 Nederlanders eind vorig jaar een tablet.