Apple is momenteel in meerdere rechtszaken betrokken. De meeste beruchte rechtszaak is wellicht tussen Apple en Samsung over de vermeende patentinbreuken en vormgeving van elkaars producten, maar Apple is nu ook een rechtszaak begonnen tegen het Chinese voedselbedrijf Fangguo Food. Het bedrijf zou het logo van Apple hebben overgenomen.
Het Chinese voedselbedrijf heeft een brief ontvangen van Zhucheng, het advocatenkantoor dat Apple vertegenwoordigt in deze rechtszaak, waarin het bedrijf wordt beschuldigd van inbreuk op het handelsmerk. Net als Apple heeft het logo van het Chinese bedrijf de vorm van een appel, met een blad aan de steel en een hap die uit de appel is genomen.
Zhao Yi, de directeur van Fangguo, zegt zich van geen kwaad bewust te zijn. Volgens hem lijkt het logo van zijn bedrijf geenszins op die van Apple. "Er zit een blaadje aan zodat consumenten zien dat het een appel is. Daarnaast bevat het logo twee Chinese tekens. De oriëntatie en vormgeving zijn eveneens anders", aldus Yi. Hij beweerde eveneens dat hij nog nooit van het bedrijf Apple had gehoord totdat het de rechtszaak aanspande tegen Fangguo.
Apples aanklacht is opgebouwd uit twee delen. Ten eerste zouden de logo’s van beide bedrijven te veel op elkaar lijken en ten tweede zou Fangguo het logo geregistreerd hebben bij 16 productcategorieën, waaronder notebookcomputers en ‘elektronische gamesoftware’, ook al is Fangguo een voedselbedrijf. Dat is een overlapping van Apples handelsmerkregistratie, aldus de aanklacht.
Yi zegt dat hij zijn logo onder meerdere productcategorieën heeft laten registreren voor het geval hij een investeerder in de toekomst mocht tegenkomen die Fangguo-computers wil maken.
Volgens de advocaat van Fangguo houdt Apple nauwlettend alle Chinese handelsmerkapplicaties in de gaten. Volgens hem is deze zaak eenvoudig op te lossen door "conflicterende elementen" weg te laten, zoals het blad aan de steel en de productregistratie bij enkele producten te annuleren.
Zijn cliënt lijkt het daar niet mee eens te zijn: "Het blad is essentieel voor het logo. Zonder het blad lijkt het logo op een bom", aldus Yi. Hij zegt dat het logo al in de jaren tachtig is ontwikkeld voordat hij het overnam in 1997.