2min

Tags in dit artikel

, ,

Youtube heeft aangekondigd met een eigen webwinkel te komen. Hier zal de videodienst muziekbestanden, concertkaartjes en andere merchandise gaan verkopen. De webwinkel krijgt de toepasselijke naam Merch Store en zal de komende weken wereldwijd uitgerold worden.

Het lijkt een slimme zet te zijn van Youtube, met gemiddeld 800 miljoen unieke bezoekers per maand behoort Youtube tot de best bezochte websites ter wereld. En een deel daarvan zal gegarandeerd behoefte hebben om via Youtube muziek en andere merchandise te kopen in plaats van verder te zoeken naar andere webwinkels.

Wie een videoclip van een bekende band, zanger of zangeres bekijkt via Youtube, ziet rechts onder de video al een link staan die naar de iTunes Store leidt, alwaar geïnteresseerden het nummer tegen betaling kunnen downloaden. Ook heeft de website afspraken met Amazon om merchandise te verkopen.

‘Dat kunnen wij ook’ moet Youtube hebben gedacht en komt daarom dus met een eigen webwinkel genaamd Merch Store. Youtube pakt het meteen groots aan. Naast muziek kunnen gebruikers hier ook andere items kopen, zoals concertkaartjes, T-shirts, posters en ga zo maar door. Allemaal officiële merchandiseartikelen van de artiesten zelf. Zij zullen het idee vast en zeker toejuichen.

Youtube is flink aan de weg aan het timmeren. Onlangs onthulde de online videodienst nieuwe video editing tools. Wie wijzigingen aan een video wilde aanbrengen, was aangewezen op een videobewerkingsprogramma. Youtube heetf daar slim op ingespeeld door met een aantal functies en effecten te komen die gebruikers zelf zeer eenvoudig kunnen aanbrengen bij hun video’s. Met de nieuwe tools kunnen gebruikers hun video’s roteren, het beeld stabiliseren en de kleurintensiteit wijzigen, bijvoorbeeld om de helderheid of verzadiging aan te passen. Ook kunnen gebruikers nu een aantal effecten toevoegen aan hun video’s, zoals een sepia of zwart-wit achtergrond. Je kunt ook op het "I feel lucky" icoon klikken, dan voert Youtube automatisch kleurcorrecties uit.