2min

Gisterenavond Nederlandse tijd presenteerde Groupon voor de eerste keer haar kwartaalcijfers, met wisselende resultaten. Weliswaar slaagde de kortingendienst er in om de omzet te verhogen, maar tegelijkertijd wist het bedrijf geen winst te verzilveren.

Groupon wist het afgelopen kwartaal een omzet van 506,5 miljoen dollar te boeken, omgerekend een stijging van 194 procent ten opzichte van dezelfde periode in 2010. Het afgelopen kwartaal moest Groupon een verlies van 42,7 miljoen dollar in de boeken noteren. Dat klinkt natuurlijk zeer teleurstellend, maar het is wel een hele verbetering ten opzichte van 2010: toen leed het bedrijf een verlies van 378,6 miljoen dollar.

Over heel 2011 wist Groupon een omzet van 1,6 miljard dollar te realiseren, goed voor een stijging van 419 procent in een jaar tijd. Het verlies liep terug van 456,3 miljoen dollar in 2010 naar 312,9 miljoen in 2011. Dat betekent dat het bedrijf een verlies leed van 97 cent per aandeel.

Met deze cijfers overtreft Groupon alle verwachtingen van de deskundigen. Zij rekenden erop dat het verlies een stuk hoger zou uitpakken. Desondanks daalde het aandeel met 10 procent naar 22,09 dollar per stuk.

Het was de eerste keer dat Groupon met kwartaalcijfers naar buiten kwam sinds de beursgang november vorig jaar. Aanvankelijk bood het bedrijf haar aandelen voor een prijs van 20 dollar per stuk. Na een positief begin, waarin de koers steeg tot net boven de 30 dollar, ging het snel genoeg bergafwaarts. Eind november, nog geen maand na de beursgang, bedroeg de koers nog maar 15,24 dollar. Inmiddels is de koers weer genormaliseerd.

Groupon biedt haar diensten aan in 47 landen wereldwijd. Het bedrijf kent 33 miljoen actieve gebruikers.