2min

Australische consumenten die zich misleid voelen door de aanschaf van de nieuwe iPad, komen in aanmerking voor een compensatieregeling. Apple belooft hen hun geld terug te geven nadat het Amerikaanse technologiebedrijf in diverse reclame-uitingen had gesuggereerd dat de nieuwe iPad ook op het 4G-netwerk van Australië zou werken. Of Apple ook Europese consumenten zal compenseren, is niet bekend.

Gisteren schreef Techzine dat de Australische mededingingsorganisatie Australian Competition and Consumer Commission (ACCC) het Amerikaanse technologiebedrijf voor de rechter sleept wegens misleidende reclame. Apple promoot de nieuwe iPad als een 4G-tablet, maar in werkelijkheid werkt deze functionaliteit momenteel alleen in de Verenigde Staten omdat Australië een andere frequentie gebruikt voor haar 4G-netwerk. Andere frequenties dan die van het netwerk in de VS worden niet ondersteund.

De ACCC pleitte tegenover de rechtbank dat de commissie Apple de dag voor de lancering had gewaarschuwd dat de 4G-technologie niet in Australië zou werken. De advocaat van Apple beargumenteerde dat volgens internationale standaarden de nieuwe iPad wel degelijk getypeerd kan worden als een 4G-tablet. Dat de Australische provider Telstra geen verbinding kan maken met de nieuwe iPad is een andere kwestie.

Uiteindelijk trekt Apple dus toch aan het kortste eind. Het Amerikaanse technologiebedrijf heeft afgesproken dat het een bericht zal publiceren waarin het uitlegt dat de nieuwe iPad supersnelle mobiele netwerken ondersteunt, maar niet compatibel is met het netwerk van Telstra. Daarnaast zal Apple haar klanten via de e-mail benaderen om hen een compensatieregeling aan te bieden.

Of Europese consumenten op een vergelijkbare regeling kunnen rekenen, is niet bekend. Momenteel zijn er op het Europese continent geen rechtszaken gaande over de nieuwe iPad. 4G-netwerken zijn in ons continent echter ook minder ingeburgerd.