2min

Tags in dit artikel

, , , , ,

De nieuwe iPad is niet alleen zeer geliefd bij vaste klanten van Apple: ook consumenten die voor het eerst een tablet aanschaffen geven in grote getallen de voorkeur aan Apple. Sterker nog, maar liefst één op de vier consumenten zegt dat de nieuwe iPad het eerste product is dat zij kopen van het Amerikaanse technologiebedrijf, wat opvallend is gezien het succes van producten als de iPod en iPhone.

Dat blijkt uit de Apple Ecosystem Study welke de NPD onlangs heeft uitgevoerd. Ongeveer éénderde van de Amerikaanse huishoudens heeft één of meerdere Apple-producten in huis. 69 procent van deze groep heeft een iPod. Een iPad is nog lang niet ingeburgerd, maar het aandeel dat over deze high-end tablet van Apple beschikt wordt wel steeds groter.

"De verkoopcijfers van de iPad groeien sneller dan enig ander Apple-product zo snel na de lancering", aldus de onderzoekers van het NPD. Volgens hen beschikt ongeveer één op de vijf Amerikaanse huishoudens over een iPad. Dit aandeel is ongeveer net zo groot als het aantal huishoudens dan een Apple-computer thuis heeft staan. Volgens de onderzoekers is dit succes te danken aan de nieuwe vormfactor en het app-ecosysteem.

Van de ongeveer 3000 respondenten die deelnamen aan het onderzoek gaf 57 procent aan dat de iPod het eerste Apple-product was dat zij aanschaften. In het verleden lag dat aandeel nog op 82 procent. Volgens de onderzoekers is dit een teken dat de iPhone en iPad steeds populairder is bij een grotere groep. Gemiddeld beschikt het Amerikaanse gezin over 2,4 Apple-producten. Volgens NPD zal dat aantal in de toekomst alleen maar groter worden, omdat steeds meer mensen verlangen dat hun afzonderlijke apparaten met elkaar kunnen samenwerken, een omstandigheid waar Apple sinds de komst van de iPod veel moeite in steekt. De nieuwste stap in dit systeem is de invoering van iCloud.

Uit eerder onderzoek bleek al dat Amerikanen verslaafd zijn aan Apple. Volgens de onderzoeker geven zij gemiddeld 321 dollar per jaar uit aan Apple-producten. De komende jaren zal dat bedrag oplopen naar 481 dollar. Tevens is uit onderzoek gebleken dat Apple-producten steeds vaker op het verlanglijstje staan bij tieners.