Europese onderzoekers hebben onderzocht wat de impact is geweest van MegaUpload op voornamelijk de filmindustrie, dit omdat de Motion Picture Association of America (MPAA) een van de meest krachtige organisaties was die betrokken was bij de ondergang van MegaUpload.

Het onderzoek analyseert ongeveer 1.344 films uit 49 verschillende landen. Gekeken wordt naar de prestaties in de bioscopen over een tijdsbestek van vijf jaar, dit naar aanleiding van bezoekersaantallen voor en na de afsluiting van de MegaUpload-dienst.

Volgens de onderzoekers heeft de uit de lucht gehaalde filesharingdienst wel degelijk een zichtbaar effect gehad op de inkomsten van de filmindustrie, wel zagen zij een enorm verschil per type van films. Blockbuster-films zagen een toename in de inkomsten na de afsluiting van MegaUpload, terwijl de kleinere producties juist een daling konden waarnemen.

De onderzoekers stellen dat de resultaten van het onderzoek uitwijzen dat hier sprake is van het ‘(sociale) netwerk-effect’. Filesharing werkt als mechanisme, waarbij mond op mond-reclame personen overtuigt dat een film goed is en deze vervolgens betaalt om hem te kunnen bekijken.

Mensen die nooit de intentie hadden om de film te betalen verkregen deze illegaal, maar overtuigden andere mensen om een film te gaan bekijken waar zij vervolgens wel voor betalen, terwijl ze deze film zonder de overtuiging van anderen overgeslagen hadden. Hierdoor zou de afsluiting van MegaUpload uiteindelijk dus alleen maar negatief zijn geweest voor de globale filmindustrie.