1 min

De Consumentenbond is nog altijd niet klaar met Apple. De bond is opnieuw van plan om stappen te ondernemen tegen het Amerikaanse bedrijf omdat er nog niet voldaan wordt aan de Nederlandse garantiebepalingen. Apple communiceert onvoldoende over de voorwaarden die in Nederland gelden.

Het probleem van de consumentenbond zit hem in de documentatie die klanten meekrijgen na de aankoop van een Apple-product. Deze documentatie bericht over Apple’s eigen bepalingen, welke verschillen van de wettelijk bepaalde rechten van de Nederlandse consument. De missende informatie staat sinds mei 2012 wel op Apple’s website vermeld. Apple’s documentatie verwijst overigens wel naar de website, maar daarmee is de kous niet af voor de Consumentenbond.

Doordat Apple de consument niet volledig informeert voldoet het bedrijf niet aan de vastgestelde eisen. Hierbij doelt de Consumentenbond overigens enkel op de producten die Apple zelf verkoopt via de online winkel of de officiële Apple Store, voor verkopen bij een andere winkel is de winkelier zelf verantwoordelijk.

Wat voor stappen de Consumentenbond in gedachten heeft is onduidelijk. De EU heeft overigens een onderzoek lopen naar de garantievoorwaarden die Apple heeft in Europa.