In Europa geeft Apple nog steeds geen juiste informatie over de garantie op zijn producten, zo stelt Eurocommissaris Viviane Reding in een toespraak in Brussel. In de afgelopen jaren is er ondanks commentaar ook weinig vooruitgang geboekt. Het is een nieuwe stap in Reding’s queeste tegen Apple’s garantiebeleid, in september schreef ze al over misleiding met de AppleCare-service.

Apple ligt al lange tijd overhoop met de EU vanwege de garantie die het bedrijf hanteert en de informatie die hierover wordt verstrekt. In Italië resulteerde dat al in een boete van bijna 900.000 euro. Apple moet afgaande op de Europese wet minimaal twee jaar garantie geven op haar producten. In verschillende landen lopen om die reden rechtszaken van de lokale consumentenbonden. Aan de Nederlandse consumentenbond heeft Apple beloofd dat klanten beter geïnformeerd worden, maar de bond is nog altijd niet tevreden.

Reding wil dat de Europese Commissie harde actie gaat ondernemen tegen Apple. "Afgaande op de reacties die ik heb ontvangen kan de Commissie niet langer enkel toekijken." Het is voor Reding ook een doorn in het oog dat verschillende landen de handhaving op verschillende manieren handhaven.