1 min

Gracenote, een dochteronderneming van Sony, wil TV-reclames persoonlijker maken. Op het internet is dit nu al in grotere mate het geval, door middel van cookies op de websites die je bezoekt. Op basis daarvan worden dan gerichte advertenties getoond. Voor een TV-kijker zal er op een hele andere manier informatie ingezameld moeten worden.

De techniek die Gracenote ontwikkeld heeft, is overigens alleen te gebruiken wanneer de consument beschikt over een Smart TV en set-top box. Wat misschien interessanter is, is dat er rekening gehouden wordt met verschillende randzaken, wanneer een reclame getoond wordt. Dit zal namelijk gebeuren op basis van geslacht, leeftijd, inkomen en geschiedenis van uitgaven. Daarnaast zal de technologie oppikken wanneer iemand direct bij een reclame wegzapt en wie de hele reclame afkijkt.

Op dit moment moeten adverteerders zich committeren aan bepaalde demografische eigenschappen van een tv-programma. Echter, deze aanpak laat te wensen over. Met de nieuwe techniek kunnen in hetzelfde reclameblok verschillende segmenten van de markt worden aangesproken. Zo kan een 40-jarige man een auto-reclame te zien krijgen terwijl, zijn bejaarde buurvrouw een reclame ziet voor een goedkope rollator.

Tijdens de CES 2013, eind januari, zal Gracenote een demonstratie houden. Het bedrijf wil al ergens in 2013 beginnen met het testen van het nieuwe systeem.