De nog altijd onbevestigde televisie van Apple houdt de geruchtenmolen inmiddels al enige jaren bezig en het ziet er niet naar uit dat dat op korte termijn zal veranderen. Vandaag wordt gemeld dat een speciale functie van de televisie het overslaan van reclames betreft.

De iTV gaat gebruikers mogelijk de kans geven om reclames automatisch over te slaan wanneer ze een opgenomen show bekijken. Dat is een controversiële functie die vandaag de dag ook al in een handjevol producten terug te vinden is. Of Apple’s implementatie op functioneel gebied daarvan verschilt is nog onduidelijk.

Kabelaars en adverteerders zijn niet te porren voor zo’n functie, maar Apple heeft daar mogelijk een remedie voor. Voor het automatisch overslaan van reclames zou een bedrag neergelegd moeten worden. Dat lijkt in eerste instantie misschien niet zo aantrekkelijk, maar het gebeurt al op grote schaal bij bijvoorbeeld diensten die muziek streamen. Apple gaat zo’n model ook hanteren voor het nog te lanceren iTunes Radio.

Het bedrag dat een gebruiker afstaat aan Apple voor zo’n functie wordt verdeeld over verschillende adverteerders, zodat ze gecompenseerd worden voor de eventuele gemiste inkomsten doordat hun reclame niet getoond wordt.