2min

Tags in dit artikel

, , ,

RTL Nederland gaat tv-adverteerders een nieuwe dienst aanbieden waarmee hun reclames verrijkt kunnen worden met interactiviteit. Kijkers kunnen binnenkort zien aan de hand van een blauwe ‘i’ of een reclame interactief is of niet.

Op deze manier kunnen tv-kijkers een proefmonster aanvragen van een shampoo, of een testrit in een nieuwe auto. Kijkers hoeven alleen een sms te versturen tegen normaal tarief om in te gaan op het aanbod.

RTL heeft hiermee een samenwerkingsverband gesloten met MyGimmy om zijn reclames interactief te maken. Na het versturen van de eerste sms krijgt de kijker nog maximaal twee berichten om de ‘transactie’ af te ronden. De gegevens komen in een gegevensbestand van MyGimmy.

"Dat bestand is aangemeld bij het College Bescherming Persoonsgegevens. Als een adverteerder de verzamelde gegevens misbruikt, krijgt hij een boete van 25.000 euro", aldus MyGimmy-directeur Thijs Bijleveld.

"Behalve via sms kan ook via een mobiele applicatie worden gereageerd. Het is laagdrempeliger dan Pluk. Daarbij diende je je eerst op een website te registreren. Dat hoeft hier niet."

De blauwe ‘i’ is anders dan de rode knop zoals bekend van digitale televisie: "Het opzetten van een campagne op interactieve televisie kost al snel tienduizenden euro’s, oplopend tot een ton. Het is een zwaar traject vanwege de technische eisen. MyGimmy werkt via de mobiele telefoon. Adverteerders kunnen bij het inplannen van hun reclame direct aangeven of dat interactief moet zijn. Dat kost 5.000 euro en is in 3 dagen inzetbaar," aldus Bijleveld.