2min

De verkoop van smartphones in Nederland is het afgelopen jaar sterk toegenomen. Wij kochten met z’n allen ruim 3,2 miljoen smartphones tegenover 2,1 miljoen in 2010, een stijging van ongeveer 50 procent.

Dat blijkt uit cijfers van onderzoeksbureau GfK Retail & Technology. Nederlandse consumenten kopen al enkele jaren steeds vaker een smartphone. In 2008 lag dat aantal nog op 416.000 stuks, een jaar later waren dat er meer dan een half miljoen. In 2010 was was het aantal verkochte smartphones gestegen tot 2,1 miljoen exemplaren. Afgelopen jaar werd dit record opnieuw verbroken doordat retailers ruim 3,1 miljoen smartphones aan de consumenten wisten te slijten.

Niet alleen kochten we met z’n allen het afgelopen jaar een recordaantal smartphones: ook werden er voor het eerst meer smartphones dan feature phones verkocht. Van de oude, vertrouwde mobieltjes gingen er 2,8 miljoen exemplaren over de toonbank. In 2011 was 53 procent van alle verkochte mobiele telefoons een smartphone. Een jaar eerder was dat nog 36 procent.

Tessa Holzenbosch van GfK Retail & Technology verklaart het succes van de smartphone aan het prijskaartje. "Smartphones zijn in ons land relatief goedkoop nu ze in combinatie met een abonnement worden verkocht. In het buitenland moet je vaak 600 of 700 euro aftikken voor de nieuwste iPhone of Samsung. Bij ons is de toestelprijs mede in het abonnement verwerkt. Gevolg is dat velen na afloop van hun tweejarige contract altijd de nieuwste smartphone willen", aldus Holzenbosch.

Uit een recent onderzoek van Telecompaper bleek dat Samsung het populairste telefoonmerk is bij Nederlandse consumenten. Daarmee neemt het Zuid-Koreaanse telecombedrijf het stokje over van BlackBerry, dat een half jaar geleden nog als het meest geliefde toestel werd gezien door de consument.