2min

Apple adverteert op een misleidende manier met AppleCare, dat ervoor zorgt dat Macs en iOS-apparaten kosteloos gemaakt worden, ook nadat de garantie verlopen is, zo vermoedt de Europese Commissie. Door Apple’s wijze van adverteren lijkt het voor consumenten dat hun garantie verlopen is, terwijl dat niet altijd het geval hoeft te zijn.

Gerechtelijk commissaris Viviane Reding is verontwaardigd over de manier waarop Apple de betaalde dienst AppleCare in de markt zet. Reding vindt dat AppleCare niet nadrukkelijk aangeeft waar consumenten binnen de EU recht op hebben. Dat is namelijk niet 1 jaar, maar 2 jaar garantie.

Reding zegt: "Apple adverteert nadrukkelijk dat hun producten met een 1 jarige fabrieksgarantie komen, maar geven niet duidelijk aan dat consumenten in de EU automatisch en zonder enige kosten recht hebben op een 2 jarige garantieperiode, volgens EU-wetgeving".

Echter lukt het Apple wel om de boodschap bij alle 27 EU-lidstaten te krijgen als het gaat om aanvullende en optionele AppleCare-garantie. Dit snijdt Reding nog het meest in de vingers. Zelf woont ze in Luxemburg en daar deed ze een klein onderzoekje naar hoe de Apple Protection Program-website van Apple nou precies misleidend zou zijn. Ze vertelde dat de garantieperiode op de website wordt aangeven met een duidelijke info-graphic. Maar om er vervolgens achter te komen wat het verschil is als je als consument onder EU-recht valt, dan moet er helemaal omlaag gescrold worden en op een link gedrukt worden, waarna een nieuwe pagina zich opent, en op die pagina staat in kleine lettertjes beschreven dat je 2 jaar garantie hebt als EU-burger.

Apple moest afgelopen december al eens een 900.000 euro boete betalen voor een soortgelijk verwijt in Italie.