De BlackBerry Z10 lijkt het niet goed te doen in de Verenigde Staten. De smartphone belandde afgelopen vrijdag in de winkels, maar gaat niet als warme broodjes over de toonbank. Goldman Sachs zag zich daarom genoodzaakt om de waardering van BlackBerry te verlagen naar neutraal, wat het aandeel flink deed zakken.

Het aandeel van BlackBerry was in 2013 juist aan een stevige opmars bezig doordat BlackBerry 10 en de Z10 goed ontvangen werd, maar daar lijkt plotsklaps een einde aan te komen. Op het moment van schrijven staat het aandeel 4,5 procent in de min door het slechte nieuws uit de Verenigde Staten.

Dat de BlackBerry Z10 niet goed verkoopt, lijkt te liggen aan een slechte marketing rondom het apparaat, zo denkt Simona Jankowsky van Goldman Sachs. Winkels zouden dagelijks minder dan 10 toestellen verkopen en dat was reden genoeg om BlackBerry lager te waarderen.

BlackBerry heeft vooralsnog geen verkoopcijfers bekendgemaakt maar gaf eerder wel aan dat de smartphone het in andere markten beter doet dan dat verwacht werd. Eind deze maand zullen de eerste cijfers gepubliceerd worden.