Dat Google niet de grootste vriend van Microsoft is, zal weinigen verbazen. Op een persconferentie gisteren liet Microsoft’s CEO Steve Ballmer weten dat hij de monopoliepositie die Google volgens hem bekleedt, onaanvaardbaar vindt.
Nadat Microsofts zoekmachine Bing eerder deze week een nieuw uiterlijk kreeg aangemeten, ging ook Google mee in deze trend door het logo aan te passen. Eerder deze maand al presenteerde Yahoo haar herziene logo.
Op een persconferentie gisteren reageerde Steve Ballmer fel op een vraag over de marktpositie van Google. Volgens hem zou deze vrijwel als een monopolie kunnen worden bestempeld. Microsofts Bing heeft een marktaandeel van 17,9 procent in de Verenigde staten, tegenover 67 procent marktaandeel van Google. Nu is het marktaandeel van Bing de afgelopen twee jaar wel gegroeid, maar dit ging voornamelijk ten kostte van de overige zoekmachines, zoals Yahoo en AOL.
Volgens Ballmer is de enige manier voor Bing om meer weerstand te bieden tegen Google een groter marktaandeel verkrijgen. Op dit moment zou dat vrijwel onmogelijk zijn door het oneerlijke voordeel dat Google heeft ten opzichte van de concurrentie. Ballmer gaf aan in overleg te zijn geweest met Amerikaanse mededingingsautoriteit over deze zaak.
In Europa is er zelfs een alliantie gevormd, tussen enkele grote bedrijven waaronder Microsoft en Nokia, onder de noemer Fair Search. Door dit verbond wordt gepoogd een verandering van de weergave bij bepaalde zoekresultaten in Google Search af te dwingen. Het gaat hierbij voornamelijk om de weergave van Google’s eigen diensten bij de zoekresultaten.
Eerder werd Google na soortgelijke aantijgingen al op de vingers getikt door de EU. De door Google gedane aanpassingen aan de weergave van de eigen diensten ten faveure van die van de concurrenten bleken echter niet afdoende. Eenzelfde soort zaak in de Verenigde Staten eindigde in een schikking, tot Microsofts grote teleurstelling.
Over de exacte wijze waarop Bing de dominante positie van Google wil gaan aanpakken zette Ballmer geen exacte plannen uiteen, maar de toekomst zal het moeten uitwijzen.