1 min

Tags in dit artikel

, ,

Eyeo, de maker van de Adblock Plus-extensie, is in Duitsland voor de rechter gesleept door verschillende mediabedrijven. De aanklagers zijn van mening dat het zakelijk model van Eyeo niet door de beugel kan.

De content die mediabedrijven op hun websites aanbieden is voor gebruikers doorgaans gratis te bekijken, in ruil daarvoor wordt geld verdiend aan de getoond advertenties. Gebruikers met Adblock Plus laten die wederdienst achterwege, waardoor ze de aanbieder van de content niets opleveren.

Adblock Plus geeft tegen betaling aan mediabedrijven de mogelijkheid om gematigde advertenties niet te filteren. Dat zien de Duitse mediabedrijven Axel Springer, ProSiebenSat.1 en twee dochterbedrijven van RTL (IP Deutschland en RTL Interactive) als concurrentievervalsing, daarom is in München een rechtszaak aangespannen. De mediabedrijven vermoeden ook dat het verdienmodel niet aan de wetten voldoet.

De mediabedrijven hebben de aanklacht bevestigd tegenover het Duitse branchetijdschrift Horizont. Een woordvoerder van Eyeo heeft echter aangegeven nog geen aanklacht te hebben ontvangen. Volgens Horizont overwegen ook andere Duitse mediabedrijven een aanklacht in te dienen.