2min

Alles wijst erop dat Apple een heel smerig spelletje aan het spelen is waarbij het zijn macht en financiële positie misbruikt om de streaming muziekmarkt te veroveren. Meerdere bronnen melden dat Apple met platenmaatschappijen in gesprek is om ze te bewegen hun contracten met concurrenten als Spotify en YouTube op te zeggen of fors te herzien.

Zowel de Department of Justice (Amerikaanse Justitie) als de Federal Trade Commission (FTC) hebben inmiddels lucht gekregen van Apple’s praktijken op de muziekmarkt en zijn een vooronderzoek gestart, daaruit moet blijken of een officieel onderzoek en eventuele sancties noodzakelijk zijn. Inmiddels heeft de openbaar aanklager in New York, Eric Schneiderman, een bevelschrift gestuurd naar alle platenmaatschappijen dat ze hun contracten met Apple moeten opsturen. In Europa loopt inmiddels ook een onderzoek naar Apple’s streaming muziekdienst.

Apple zou platenmaatschappijen proberen te overtuigen om de stekker te trekken uit alle gratis muziekdiensten die overeind worden gehouden door advertenties. Hieronder vallen onder meer het gratis Spotify-abonnement maar ook de muziekvideo’s op YouTube. Apple zou naar verluidt het voorstel hebben gedaan aan Universal Music Group om de YouTube-licentiekosten te betalen zodat het bedrijf geen inkomsten misloopt, zolang het maar stopt met het gratis aanbieden van muziekvideo’s op YouTube.

Apple’s doel lijkt te zijn om alle gratis muziekdiensten om zeep te helpen, zodat iedereen straks een abonnement biedt vanaf 10 euro per maand. Als dat speelveld gelijk is wil Apple door middel van exclusieve overeenkomsten met artiesten meerwaarde creëren voor zijn eigen muziekdienst. Het kan dan artiesten bieden die Deezer, Spotify en YouTube niet hebben, waardoor gebruikers sneller geneigd zijn over te stappen. Hoewel het deze strategie nu ook kan toepassen, werkt dat veel minder goed want concurreren met een gratis dienst is veel moeilijker.

Apple was weliswaar degene die de muziekmarkt radicaal veranderde met de introductie van iTunes, maar inmiddels loopt het bedrijf uit Cupertino achter de feiten aan want de streaming muziekdiensten zoals Spotify en Deezer hebben de markt overgenomen. Daarnaast is Google met de muziekvideo’s op YouTube ook een grote concurrent, iets wat nog weleens wordt onderschat. Het bedrijf lijkt nu zijn machtspositie te misbruiken om weer de grootste te worden. Waar uiteindelijk de consument de dupe van is.

Apple heeft Beats overgenomen inclusief de streaming muziekdienst Beats Music. Volgende maand vindt Apple’s ontwikkelaarsconferentie plaats, de World Wide Developers Conference (WWDC), verwacht wordt dat Apple daar zijn streaming muziekdienst zal presenteren. Naar verluidt biedt Apple straks een abonnement aan van 10 euro per maand, net zoals de premium abonnementen van Deezer en Spotify.