2min

Spotify heeft zijn jaarcijfers over 2014 bekendgemaakt en daaruit blijkt dat de omzet met maar liefst 45 procent is gestegen en uit komt op 1,08 miljard euro. Daar staat echter tegenover dat het verlies met bijna 300 procent is toegenomen tot 162,3 miljoen euro.

Uit de cijfers van Spotify blijkt dat het nog steeds moeilijk is om winst te maken op een streaming muziekdienst. De meeste omzet die wordt gehaald verdwijnt namelijk linea recta in de zakken van de platenmaatschappijen en artiesten. De marge die overblijft voor bedrijfsvoering, hosting en productontwikkeling lijkt op dit moment nog te klein te zijn.

Spotiy noteert een record omzet van 1,08 miljard euro, waarvan 982,9 miljoen euro afkomstig is uit betaalde abonnementen en 98,8 miljoen euro uit advertenties. Het aantal Spotify-leden is het afgelopen jaar explosief gegroeid waardoor ook de groei in omzet is te verklaren. Het aantal leden groeide van 36 miljoen naar 60 miljoen, van deze 60 miljoen hebben er ongeveer 15 miljoen een betaald abonnement.

Ondanks deze grote groei zag Spotify zijn verlies ook fors toenemen, in 2013 noteerde het bedrijf een verlies van 55,9 miljoen euro en dat is nu opgelopen tot 162,3 miljoen euro in 2014.

Spotify zelf is positief over de jaarcijfers zij stellen dat steeds meer mensen een betaald abonnement afsluiten naarmate ze de dienst langer gebruiken. Het bedrijf denkt dat door het bereik te vergroten en de marges te verbeteren de cijfers steeds beter zullen worden. Spotify blijft dan ook investeren in het product en manieren om het bereik te vergroten. Inmiddels is Spotify actief in 58 verschillende landen, waaronder Nederland en België.