Muziekstreamingdienst Spotify mag dan wel populair zijn, een winstgevende onderneming is het nog altijd niet. Sterker nog: het verlies wordt met het jaar groter, ondanks dat de omzet groeit.

De omzet van Spotify is in het afgelopen jaar met 73,6 procent gestegen naar 746,9 miljoen euro. De grote toename van de omzet kan er helaas niet voor zorgen dat Spotify inmiddels ook een winstgevende onderneming is geworden. De grootte van het verlies lijkt echter wel af te vlakken.

Over het afgelopen jaar moet Spotify een operationeel verlies van 93,1 miljoen euro noteren, dat was het jaar ervoor nog 80 miljoen euro en dus stijgt het verlies met 16,4 procent. Er lijkt echter wel licht aan het einde van de tunnel: als zaken als rente en belastingen van de bedragen worden afgetrokken is het verlies minder groot dan een jaar eerder, 86,7 om 57,8 miljoen euro.

Het is echter moeilijk te zeggen of Spotify deze trend kan doorzetten. Spotify kon via administratieve maatregelen namelijk 38,7 miljoen euro besparen op deze kostenpost, waardoor het operationeel verlies een betere indicatie lijkt.

Wel zit het aantal leden -zowel betalend als gratis- in de lift, waardoor de inkomsten eveneens stijgen. Van de 50 miljoen gebruikers betalen ongeveer 12,5 miljoen mensen maandelijks abonnementskosten. Die betalende gebruikers zorgen voor meer dan 90 procent van Spotify’s omzet. Er is Spotify dus veel aan gelegen om meer betalende gebruikers te krijgen.