2min

De markt van alles-in-één-pakketten is voor providers als KPN en Ziggo enorm belangrijk, door verschillende producten te bundelen en aan te bieden onder één aantrekkelijk prijskaartje weten ze veel consumenten te overtuigen omdat deze bundels vaak goedkoper zijn dan alles los aan te schaffen. Uit onderzoek blijkt nu dat Ziggo flink wat marktaandeel verliest terwijl KPN juist wint.

Op basis van de cijfers die Telecompaper heeft gepubliceerd over het tweede kwartaal van dit jaar komt naar voren dat Ziggo fors heeft verloren terwijl KPN juist heeft gewonnen. Ziggo verloor het afgelopen jaar 4 procentpunt op de alles-in-één-markt, terwijl KPN juist 3 procentpunt wist te winnen.

In totaal hebben 4,6 miljoen huishoudens een alles-in-één-abonnement, daarvan is ongeveer de helft klant bij Ziggo terwijl KPN goed is voor bijna 25 procent.

In het onderzoek geven klanten aan dat voornamelijk de prijs van doorslaggevende reden is om voor een bepaalde provider te kiezen, daarna volgt betrouwbaarheid van de verbinding en dan pas de reputatie van de provider. 80 procent van de klanten is momenteel tevreden over zijn pakket en stelt geen plannen te hebben om iets te wijzigen, terwijl 4 procent overweegt de vaste telefoonlijn op te zeggen om kosten te besparen.

Als de standaardabonnementen van KPN en Ziggo met elkaar worden vergeleken dan biedt Ziggo op dit moment de snelste verbinding aan, maar KPN zet daartegenover een inbegrepen abonnement op Spotify en twee digitale televisie decoders. Bij Ziggo krijg je maar één decoder. Een provider als Tele2 probeert zich vooral te onderscheiden op prijs, iets waar klanten erg gevoelig voor zijn.

KPN heeft recent nieuwe contracten afgesloten met providers die het KPN-netwerk gebruiken. Providers als Online, Tele2 en Vodafone kunnen binnenkort ook DSL-abonnementen gaan aanbieden met hogere snelheden. KPN investeert weer flink in het kopernetwerk om de snelheden wat verder op te krikken.