2min

De Tesla auto’s hebben meer in hun mars dan op het eerste oog is te zien. De komende weken wordt er een software-update uitgerold naar de Tesla Model S waardoor dit model ineens grotendeels zelfrijdend wordt. Ook worden er enkele andere zeer handige features toegevoegd aan het voertuig.

Van auto’s zijn we eigenlijk gewend dat als je deze koopt alles opties en features die erop zitten zo blijven of hooguit minder worden. Het toevoegen van features aan een auto komt eigenlijk nooit voor, tenzij de eigenbaar besluit flink te investeren in extra accessoires. Bij Tesla pakken ze dit heel anders aan en brengen ze de komende weken een software-update uit voor de Tesla Model S die de auto allerlei nieuwe features geeft.

Zo krijgt de auto een zeer uitgebreide cruise control, waarbij de auto in één baan op de snelweg blijft rijden en ook voldoende afstand houdt op zijn voorganger. Ook kan je de auto automatisch van baan laten veranderen door de richtingaanwijzer uit te zetten, de auto meet vervolgens zelf of het veilig is om naar links of rechts te gaan en schuift vervolgens een baan op. Een andere feature die via een software-update wordt toegevoegd is het automatisch inparkeren van de auto, als er langzaam door een straat wordt gereden zal het voertuig automatisch de omgeving gaan scannen voor lege parkeerplaatsen. Indien een lege parkeerplaats wordt gevonden kan de auto met één druk op het scherm de auto automatisch worden ingeparkeerd.

Tesla zegt wel dat al deze nieuwe features nog in een betafase verkeren en bestuurders hun handen vooral aan het stuur moeten houden. Tesla hoop in de komende jaren zijn technologie verder door te ontwikkelen totdat de auto’s volledig zelfrijdend zijn. Hiervoor is het bedrijf ook nog afhankelijk van overheden om dit goed te keuren. Wel kan Tesla door middel van deze software-update veel sneller in de praktijk leren waar de software nog moet worden verbeterd.

Google heeft zelf een wagenpark geformeerd met zelfrijdende auto’s die de nodige feedback moeten aanleveren om de software te verbeteren. Tesla gebruikt hiervoor zijn klanten en krijgt hierdoor veel meer informatie binnen, waar Google met maximaal 100 auto’s test, gaat Tesla dadelijk met duizenden auto’s informatie verzamelen.