Tele2 ziet omzet per klant toenemen, duurdere abonnementen lopen goed

Tele2 heeft zijn vierde kwartaalcijfers gepresenteerd van 2015 en ook meteen de jaarcijfers. Tele2 is duidelijk een provider die flink aan de weg timmert en in veel landen aan het groeien is, voornamelijk in Nederland, waar het sinds het afgelopen kwartaal eigen 4G-abonnementen aanbied en dat werpt ook meteen zijn vruchten af.

Tele2 heeft in 2015 een omzet gehaald van 6943 Zweedse Kronen omgerekend zo’n 746 miljoen euro. De winst van het bedrijf is een stuk minder groot en komt uit op 4,8 miljoen euro. Vorig jaar lag de winst nog 90 procent hoger maar het afgelopen jaar heeft Tele2 forse investeringen gedaan waaronder in Nederland, hier is fors geïnvesteerd in het 4G-netwerk, net als in Kroatië en Zweden, en in Kazachstan is Tele2 gefuseerd met Kazakhtelecom.

Tele2 heeft in Nederland zijn mobiele klantenbestand zien groeien van 813.000 naar 844.000 klanten, een bescheiden groei van 31.000 klanten, waar de groei in 2014 nog 119.000 klanten was. Tele2 heeft het afgelopen jaar echter vooral geïnvesteerd en zijn 4G-netwerk uitgerold, sinds het afgelopen kwartaal zijn de 4G-abonnementen pas echt te koop en probeer Tele2 deze zeer scherp in de markt te zetten. Tele2 zegt verder last gehad te hebben van de concurrentie van 3G-simonly-aanbieders.

De komende kwartalen zal duidelijk moeten worden of Tele2 nu meer en sneller klanten aan zich weet te binden. Ondanks dat het aantal klanten niet zo extreem is gegroeid is de besteding per klant wel omhoog gegaan. De totale omzet in Nederland uit mobiele klanten is gestegen van 210 miljoen euro naar 272 miljoen euro. Dat komt neer op een stijging van 21,52 euro per mobiele klant per maand naar 26,86 euro per mobiele klant per maand.

Deze fors stijging is vooral te danken aan de nieuwe 4G-abonnementen die ook vaker met duurdere toestelen worden afgenomen waardoor de gemiddelde omzet per klant rap stijgt. Tele2 heeft sinds iets meer dan een jaar ook alleen nog 4G-toestellen in zijn assortiment omdat het alle klanten zo snel mogelijk wil verplaatsen naar het eigen netwerk. Voor het gebruik van 2G en 3G-netwerken koopt Tele2 nog steeds capaciteit in bij T-Mobile als virtuele provider, de hoeveelheid verkeer dat via dit virtuele netwerk loopt was het afgelopen kwartaal voor het eerst minder als via het eigen 4G-netwerk.

De nieuwe 4G-abonnementen van Tele2 zijn zeer scherp geprijsd en gaan ook echt de concurrentie aan met de gevestigde orde. Tele2 biedt vooral grotere databundels aan in vergelijking met de concurrentie. Het enige wat Tele2 op dit moment nog niet enorm scherp aanbiedt, zijn sim-only abonnementen via het 4G-netwerk. Tele2 heeft hiervoor gekozen omdat het bang is dat klanten hun simkaart in een 3G-toestel stoppen en via het virtuele netwerk van T-Mobile kan Tele2 niet dezelfde prijzen bieden als via het eigen 4G-netwerk.

Bron:Tele2