2min

Google wil met zijn Google Cloud Platform de concurrentie aan gaan met de grote cloudaanbieders. Google’s Cloud Platform is echter nog lang niet zo groot en goed verspreid over de wereld als bijvoorbeeld Amazon Web Services en Microsoft Azure. Daarom gaat Google het eental regio’s flink uitbreiden, per direct zijn er twee nieuwe regio’s beschikbaar gekomen en er staan er nog tien op de planning.

De cloud lijkt voor veel mensen misschien nog steeds een buzzwoord, maar het feit is dat alle internetactiviteiten in de toekomst waarschijnlijk uit de cloud gaan komen en niet langer uit datacenters en serverracks van bedrijven zelf. Het is simpelweg veel goedkoper om complete serveromgevingen te verhuizen naar de cloud dan zelf te blijven investeren in racks en servers.

Op dit moment zijn er al enkele grote spelers, waaronder Amazon Web Services, IBM Softlayer en Microsoft Azure. Google timmert echter hard aan de weg om ook een grote speler te worden en dat is niet zonder succes. Recent heeft Google voor het Google Cloud Platform zowel Apple als Spotify weten binnen te halen als klant. Spotify zou bezig zijn aan een migratie waarbij de volledige dienst vanuit de Google Cloud wordt geleverd, terwijl Apple kiest voor een hybride model waarbij gebruik wordt gemaakt van verschillende cloudomgevingen.

Het Google Cloud Platform is echter nog een stuk kleiner dan de concurrentie. Het Google Cloud Platform was actief in slechts vier regio’s maar daar zijn er zojuist twee bijgekomen. Eentje aan de Westkust van de Verenigde Staten en een in Tokyo, Japan. Google heeft daarnaast nog tien nieuwe regio’s in de planning staan die in de nabije toekomst open moeten.

Ter vergelijking, Amazon Web Services heeft op dit moment 12 regio’s en nog 5 op de planing, Microsoft Azure heeft 22 regio’s en nog 8 op de planning en IBM heeft 28 cloud datacenters. Het Google Cloud Platform heeft dus een lichte achterstand, maar deze is nog wel in te halen.