2min

NetApp heeft de financiële resultaten over het tweede kwartaal van zijn fiscale jaar 2018 bekendgemaakt, dat voor het bedrijf eindigde op 27 oktober. De prestaties komen voort uit de Data Fabric-strategie, zo denkt CEO George Kurian. De Data Fabric-strategie zorgt voor een hoge databeschikbaarheid.

De netto-omzet van NetApp kwam uit op 1,42 miljard dollar. Omgerekend komt dat neer op ongeveer 1,2 miljard euro. Het bedrijf schrijft op dit gebied een groei ten opzichte van een jaar eerder, en wel één van zes procent. Ook qua winst wist het bedrijf mooie cijfers te schrijven, zowel vanuit GAAP bekeken als vanuit non-GAAP.

Voor de GAAP-nettowinst geldt een bedrag van 175 miljoen dollar. Ter vergelijking: in het tweede kwartaal van financieel 2017 was er een GAAP-nettowinst van 109 miljoen dollar te zien. Wat betreft non-GAAP winst noteert NetApp een resultaat van 223 miljoen dollar. Een jaar eerder kwam dit resultaat nog uit op 169 miljoen dollar.

Beleggers

Vanuit de investeerders is dan ook goed gereageerd op de kwartaalcijfers. Op 15 november was er nog een aandeelwaarde van 45,34 dollar te zien. Het hoogtepunt van de week was 53,76 dollar per aandeel. Dat was na de bekendmaking van de cijfers. Wel is het niet geheel duidelijk of deze stijging alleen voortkomt uit de financiële cijfers. Het bedrijf hield deze week ook namelijk een eigen conferentie waar aankondigingen plaatsvonden.

Toch zien de beleggers ook mooie resultaten per aandeel terug. Het GAAP-resultaat per aandeel komt uit op 0,64 dollar, aanzienlijk meer dan dezelfde periode een jaar eerder het geval was (0,38 dollar per aandeel). De non-GAAP per aandeel komt uit op 0,81 dollar, terwijl dat dezelfde drie maanden een jaar eerder nog 0,60 dollar was. Ook zagen de aandeelhouders 204 miljoen dollar terugkeren, door het terugkopen van aandelen en uitkeren van dividend.

Techzine was overigens aanwezig op het eerder aangehaalde evenement van NetApp. Houd de website dus goed in de gaten om de achtergronden over het bedrijf te ontdekken.