DataGuard verzekert 63 miljoen euro aan financiering op om zijn SaaS-diensten te verbeteren. De Duitse startup ontwikkelt oplossingen voor dataprivacy- en security.

Steeds meer bedrijven riskeren miljoenenboetes vanwege nalatigheid rondom dataprivacy en -security. Regelgeving spoort bedrijven en consumenten aan om het belang van dataprivacy in te zien. De ontwikkeling van dataprivacy en -security is het bijproduct van cybercriminaliteit, technologische vooruitgang en toenemende regelgeving.

DataGuard

DataGuard, een Duitse startup, ontwikkelt SaaS-oplossingen voor dataprivacy- en security. Het bedrijf wist onlangs 61 miljoen dollar (63 miljoen euro) te verzekeren in een Serie B-financieringsronde onder leiding van Morgan Stanley Expansion Capital. In 2020 haalde het bedrijf 20 miljoen dollar op. Onder de investeerders vind je One Peak, Celonis, Personio en Hybris.

Het bedrijf bedient minstens 3.000 gebruikers in meer dan 50 landen. Sinds de laatste financieringsronde is het gebruikersaantal verdrievoudigd. De inkomsten zijn sinds vorig jaar vertienvoudigd.

DataGuard biedt diverse privacy-, security- en compliance-tools voor het stroomlijnen van data analytics en certificeringen. Het bedrijf is van mening dat midden- en kleinbedrijven worstelen met een gebrek aan interne beveiligingsexperts, terwijl ze op het gebied van compliance en gegevensbescherming concurreren met internationale bedrijven. DataGuard probeert bedrijven van elke grootte te helpen bij het implementeren van legale datasecurity.

Veelzijdig

Het bedrijf houdt rekening met het marketingaspect van dataprivacy en -security via cookies en interfaces voor data consent. De AVG/GDPR heeft tal van bedrijven aangespoord om een ‘reject all’-beleid te implementeren.

“Marketing is een enorm stuk van de puzzel, maar het tweede deel is dat bedrijven de gegevens van hun klanten beschermen”, aldus DataGuard. Als gevolg daarvan zijn de premies voor cyberverzekeringen gestegen en worden organisaties financieel geraakt.

De commerciële druk zorgt ervoor dat bedrijven een proactieve dataprivacy-aanpak overwegen in plaats van een reactieve. DataGuard biedt een oplossing. De organisatie brengt het datagebruik van klanten in kaart.

Tip: Dataprivacy: van noodzakelijke security-stap tot competitief voordeel