Steeds meer mensen gaan profielenwebsites bezoeken, maar steeds minder mensen zien de gevaren in die erachter schuilen. Veel gebruikers plaatsen even een fotootje, of vermelden hun woonplaats in hun profiel. Dit kan echter grote gevolgen hebben.

Op zich zijn de gegeven voorbeelden niet het meest extreem. Sommige mensen geven zelfs een straat en huisnummer cadeau op het internet. Kwaadwillenden zouden zo even een bezoekje kunnen doen. Ook worden er vaak telefoonnummers uitgewisseld op het internet, deze zijn, waar veel mensen niet bij nadenken, publiek beschikbaar voor iedereen.

De Mediabarometer van Ernst & Young onderzoeksbureau onderzoekt sinds september 2006 elk kwartaal deze ontwikkelingen. Uit deze barometer blijkt dat gebruikers van sites als Hyves en Youtube steeds naïever lijken te worden. Uiteraard zijn er ook nog cijfers beschikbaar, 83 procent kent Hyves en YouTube en heeft er een profiel. 55 Procent plaatst ook filmpjes, foto’s of andere gegevens op de website.

Frank Blenderman van het onderzoeksbureau had zelf ook een antwoord: "Als je je persoonlijkheid online allerlei rare dingen laat doen, kan het een ‘interessant’ sollicitatiegesprek worden", aldus Frank Blenderman van Ernst & Young. Hij doelt hiermee op de trend dat bedrijven in toenemende mate hun sollicitanten screenen op het internet.