2min

De hoeveelheid mobiele phishingaanvallen gericht op enterprise organisaties is in het eerste kwartaal van 2020 met 37 procent toegenomen ten opzichte van het kwartaal daarvoor. Slechts een deel daarvan wordt toegewezen aan het massaal thuiswerken vanwege het coronavirus.

Bedrijven die smartphones gebruiken zouden een aantrekkelijker doelwit zijn geworden voor hackers. Dat terwijl de kosten voor getroffen bedrijven ook omhoog zijn geschoten. Securitybedrijf Lookout schat dat een organisatie met zo’n tienduizend actieve mobiele apparaten ongeveer 35 miljoen dollar (31 miljoen euro) kwijt kan zijn als het gehele bedrijf wordt getroffen. Een bedrag dat oploopt tot 150 miljoen met zo’n 50.000 apparaten.

Ten opzichte van het vierde kwartaal van 2019 is het aantal gerapporteerde phishingpogingen door iOS en Android-gebruikers toegenomen met 37 procent, zo meent het rapport van Lookout. Als voorbeeld wordt een recente phishingaanval (van februari dit jaar) genoemd waarbij zo’n 4.000 gebruikers van Canadese banken een nep-SMS ontvingen. Gebruikers werden vervolgens doorgestuurd naar een nagemaakte website om daar in te loggen, waarna gegevens werden buitgemaakt.

Mail maakt plaats voor mobile-first samenleving

Volgens Lookout zou het inspelen op de gigantische markt van smartphones ideaal zijn voor hackers, aangezien telefoons zich op de dunne lijn tussen de persoonlijke omgeving en werkomgeving bevinden. Het massaal vanuit huis werken door de coronacrisis biedt een extra mogelijkheid om daarop in te spelen.

Door het thuiswerken wordt er wereldwijd veel gebruikgemaakt van telefoons en tablets, waarbij er door bedrijven weinig aandacht wordt besteed aan het tegengaan van phishingpogingen op die apparaten. Phishingmails zouden al beduidend minder effectief zijn, terwijl SMS-berichten en berichten van andere communicatie-apps buiten beschouwing worden gelaten door de IT-afdelingen. Ook vanwege het moeten werken op een relatief kleiner scherm (en dus met afgebroken zinnen en links) zouden smartphonegebruikers een veel makkelijker doelwit zijn.