2min

Tags in dit artikel

, , , ,

De Britse bank Lloyds TSB heeft ongevraagd het wachtwoord van een klant gewijzigd omdat het wachtwoord beledigend zou zijn.

Het wachtwoord voor telefoonbankieren dat Steve Jetley bij Lloyds TSB instelde, was: ‘Lloyds is pants’, wat zoveel betekent als ‘Lloyds is slecht’. Volgens Jetley is dit wachtwoord gewijzigd naar ‘nee dat is niet zo’ omdat de bank het beledigend zou vinden.

Na een heleboel gepraat en gebel verder, wijzigde Jetley het wachtwoord naar ‘Barclays is beter’, maar ook dit vond de bank niet goed met als reden deze keer dat het wachtwoord slechts uit één woord mocht bestaan. Toen de meneer eindelijk één woord had gevonden, zei de bank weer nee. Ditmaal had hij namelijk het woord ‘censuur’ gekozen, dat helaas te lang was.

Uiteindelijk heeft de bank zijn excuus aangeboden, en heeft het te kennen gegeven dat de medewerker die het wachtwoord ongevraagd veranderde, ontslagen is. In een reactie liet de bank weten: "Het is zeer teleurstellend dat de klant het nodig vond om zijn ongenoegen met onze diensten op deze manier te uiten en het is niet ons beleid om de staf zomaar wachtwoorden te laten veranderen."

Omdat Jetley een zakelijke rekening bij de bank had, was het zo dat de accountbeheerder het hele wachtwoord kon lezen en dus ook aan kon passen. De bank verzekerde Jetley overigens dat zijn rekening niet in gevaar was, en dat het ergste dat kon gebeuren was dat hij niet kon zien hoeveel geld er op de rekening stond.