2min

Tags in dit artikel

,

Enkele onderzoekers hebben onderzocht hoe studenten reageren op valse pop-upwaarschuwingen in een webbrowser. Hieruit bleek dat deze waarschuwingen kosten wat kost ontweken werden door studenten.

De auteurs, die werken op de psychologieafdeling van de North Caronline State University, maakte een set van vier neppe dialoogvensters. Elk venster bevatte een waarschuwing die vertelde dat bepaalde instructies op het geheugen niet gelezen kon worden en dat het programma afgesloten moest worden. Een van de vensters was een exacte kopie van een Windows XP-scherm, de overige drie leken op die van malware.

In alle gevallen was de OK-knop klikbaar en veranderde de muis, wanneer er over de OK-knop heen werd gegaan, in een handje. Ook hadden alle vensters minimaliseer- en maximaliseerknoppen. Het tweede dialoogvenster had ook nog een browserstatusbalk aan de onderkant. Tenslotte wisselde het opdringerigste venster tussen een zwart-wit en wit-zwartthema. Elk van zo’n venster zou op moeten roepen dat er iets niet klopt.

De onderzoekers bouwden toen een Flash-applicatie die zogenaamd een serie van medische websites zou laden. Ze vertelden een panel van 42 studenten dat het de bedoeling was dat zij daarnaar moesten kijken waarna ze vragen over die sites kregen. Echter, in plaats van de vragen werden de neppe dialoogvensters gestart en werden de reacties van de studenten gevolgd.

Van de 42 studenten klikten er 26 op de OK-knop van het nep-Windows XP-venster, 25 op de OK-knop van de twee malwareventers en 23 op OK van degene met de statusbalk. Slechts negen van de studenten sloot
ook dat venster, zeven sloten het Windows XP-nepvenster. Enkele van de gebruikers minimaliseerden simpelweg het venster of sleepten het uit de weg, zodat de volgende gebruiker ermee aan de slag kon.

De reactietijd, die nagaat hoelang het duurde om de actie uit te voeren, was niet aanzienlijk verschillend tussen de vier vensters, wat erop duidt dat er geen evaluatie is uitgevoerd om de valse vensters te herkennen.

Uit latere vragen bleek dat de studenten de dialoogvensters afleidend vond werken, en de helft zei dat zij het venster zo snel mogelijk uit beeld willen hebben. Het resultaat suggereerde dat de overeenkomst met een standaard-Windows XP-venster ervoor heeft gezorgd dat de studenten laks met de vensters zijn omgegaan, omdat ze simpelweg er niet meer om geven wat er in staat.

De auteurs stellen dat gebruikerstraining mogelijk helpt om meer mensen valse pop-ups en de belangrijke tekenen van een echt Windows-venster te laten herkennen. Echter, het feit waaruit bleek dat studenten evenveel tijd bij elk dialoogvenster doorbrachten, doet de vraag rijzen of educatie wel genoeg is.

De resultaten van het onderzoek verschijnen in het rapport Proceedings of the Human Factors and Ergonomics Society.