2min

Tags in dit artikel

,

Een werknemer van een autodealer in Austin (Texas) nam zijn ontslag nogal zwaar op en dit resulteerde in nare gevolgen voor een honderdtal klanten van de autodealer. Een aantal kregen het niet meer voor elkaar om de auto te starten, een hoop anderen werden de hele nacht wakker gehouden door eindeloos getoeter. Het getoeter hield pas op wanneer de accu losgekoppeld was.

De dealer zelf dacht in eerste instantie dat het een mankement was, maar toen er steeds meer klachten binnenkwamen werd er verder gekeken. Uiteindelijk bleek het dat er misbruik gemaakt was van een ingebouwd systeem dat mensen die hun auto op afbetaling kopen moet aanzetten tot betaling. De dealer moet daarvoor een apparaatje installeren dat de claxon aan kan zetten en er zelfs voor kan zorgen dat de ontsteking kan blokkeren.

Dit systeem wordt verzorgd door Pay Technologies en zij verzorgen ook de registratie van de betalingen en de communicatie met de apparaatjes. De ontslagen werknemer was het dus gelukt om toegang tot dit systeem te verkrijgen door middel van de inloggegevens van een collega.

De ex-werknemer begon eerst auto’s te saboteren van klanten waarvan hij de naam nog wist, maar toen hij op de database met ongeveer 1100 klanten stuitte, ging het hem een stuk makkelijker af. Veel klanten mogen van geluk spreken dat hij of niet genoeg kennis had, of dat het systeem niet de mogelijk heeft om alle auto’s met een opdracht te activeren.

De ex-werknemer is ondertussen al opgepakt en de dealer heeft alle inloggegevens gewijzigd om herhaling te voorkomen.