2min Security

CrowdStrike wijst claims over vluchtvertraging af

CrowdStrike wijst claims over vluchtvertraging af

Na de massale storing in juli stelde luchtvaartmaatschappij Delta dat CrowdStrike verantwoordelijk was voor de vertraagde en geannuleerde vluchten. Daar gaat CrowdStrike niet in mee, omdat het “minimale potentiële aansprakelijkheid” heeft.

CrowdStrike reageerde per brief op de klacht van Delta-CEO Ed Bastian. De luchtvaartmaatschappij annuleerde in zes dagen tijd 6.000 vluchten, wat volgens Bastian neerkomt op een schade van maximaal 500 miljoen dollar (458 miljoen euro). Delta zag zich genoodzaakt vluchten te vertragen nadat de computersystemen uitvielen door een update van het CrowdStrike-securityplatform.

De brief herhaalt de excuses van CrowdStrike aan Delta. Toch blijkt uit de brief, die is opgesteld door een advocaat, dat CrowdStrike “zeer teleurgesteld is over de suggestie van Delta dat CrowdStrike onjuist heeft gehandeld en verwerpt met klem elke beschuldiging van grove nalatigheid of wangedrag”. Bovendien is een eventueel schadebedrag van 500 miljoen dollar onrealistisch: “elke aansprakelijkheid van CrowdStrike is contractueel gemaximeerd op een bedrag in de enkele miljoenen.”

Vorige week werd duidelijk dat Delta een topadvocaat heeft aangenomen om te onderzoeken of er compensatie voor het verlies mogelijk is. Een officiële aanklacht of rechtszaak is er nog niet, maar Delta bekijkt of CrowdStrike en ook Microsoft op de een of andere manier verantwoordelijk zijn. Op de nieuwe brief van CrowdStrike heeft Delta nog niet gereageerd.

Delta zou hulp hebben geweigerd

De brief maakt duidelijk dat de luchtvaartmaatschappij binnen enkele uren na de storing hulp aangeboden kreeg van CrowdStrike. “Bovendien heeft de CEO van CrowdStrike persoonlijk contact opgenomen met de CEO van Delta om assistentie ter plaatse aan te bieden, maar kreeg geen antwoord”, aldus de brief.

Als de zaak tot een rechtszaak leidt, dan heeft CrowdStrike alvast een aantal vragen voor Delta. De luchtvaartmaatschappij zou dan moeten beantwoorden “Waarom Delta’s concurrenten, die soortgelijke uitdagingen meemaakten, allemaal de operaties sneller herstelden” en “Waarom Delta gratis hulp ter plaatse weigerde van CrowdStrike-professionals die veel andere klanten hielpen om de activiteiten veel sneller te herstellen dan Delta”.

Tip: Microsoft deelt tips na CrowdStrike-storing om herhaling te voorkomen