Het blijft moeilijk te zeggen wat de financiële impact is van de CrowdStrike-storing die in juli miljoenen computers wereldwijd platlegde.
Dit blijkt uit de presentatie van de financiële cijfers over het kwartaal dat in oktober eindigde. CrowdStrike geeft aan simpelweg niet te weten hoe de storing op de lange termijn invloed zal hebben op de omzet. CFO Burt Podbere merkt op dat klanten sinds het incident terughoudend waren in gesprekken over contractverlengingen en aankoopbeslissingen uitstellen.
“Ik denk dat we nog steeds verlengde verkoopcycli zullen zien voor zowel nieuwe als bestaande klanten”, stelt Podbere. “Ik denk dat klanten extra controle, extra lagen goedkeuringen en dat soort dingen hebben.”
Abonnementen moeten klanten overtuigen
CrowdStrike speelt hierop in met speciale productpakketten, waaronder opties voor flexibele betalingsregelingen en abonnementsuitbreidingen. Deze pakketten bleken de afgelopen drie maanden populair. “We zagen enorm succes met onze klantbetrokkenheidspakketten, omdat klanten het programma omarmden en ervoor kozen om hun relatie met CrowdStrike te verdiepen,” aldus Podbere.
Toch blijft Podbere voorzichtig. Pas in het komende kwartaal wordt meer duidelijk over de werkelijke impact. Volgens hem kan CrowdStrike te maken krijgen met een hoger dan gebruikelijk niveau van krimp.
In het afgelopen kwartaal behaalde het bedrijf een omzet van 1,01 miljard dollar (bijna 960 miljoen euro), een jaar-op-jaargroei van 29 procent. Voor het lopende vierde kwartaal verwacht CrowdStrike een jaaromzet tussen de 3,92 miljard en 3,93 miljard dollar, wat hoger is dan de eerdere prognose van maximaal 3,9 miljard dollar.
Tip: CrowdStrike-storing kost Air France-KLM 15 miljoen meer dan gedacht