2min

Telecomprovider Simpel is onlangs gehackt en is hiervan via concurrent Vodafone op de hoogte gesteld door de hacker. Bij de hack zijn 12.000 e-mailadressen buit gemaakt.

Dat de hacker er voor koos om niet Simpel maar Vodafone op de hoogte te stellen is opvallend, de gehackte partij geldt namelijk juist als onderdeel van T-Mobile. De verkregen gegevens zijn afkomstig van klanten die recentelijk een abonnement hebben afgesloten bij de sim-only telecomprovider. Deze gegevens werden aangeboden aan Vodafone’s Webcare-afdeling, waarna Simpel op de hoogte werd gesteld.

Om verdere schade te voorkomen heeft Simpel direct enkele acties ondernomen, waaronder het sluiten van de verkoopsystemen en het blokkeren van alle accounts. Ook de OPTA werd op de hoogte gesteld van de hack en er is aangifte gedaan bij de politie. De Digitale Recherche heeft reeds bekend gemaakt dat een onderzoek is opgestart.

De hacker, die graag anoniem blijft, heeft contact gezocht met NU.nl en stelt dat hij niet van plan was om de gegevens te misbruiken of openbaar te maken. De enige bedoeling was om duidelijk te maken dat de website van de telecomprovider qua beveiliging niet voldeed, verder heeft de hacker ‘geen zin in nadelige consequenties’ van zijn actie. De hacker koos er voor om Vodafone te gebruiken als meldpunt omdat hij naar eigen zeggen ‘geen zin had in de arrogante houding van een dergelijk bedrijf’, doelend op Simpel. Door de hack te melden via een concurrent zou de aandacht direct getrokken worden.

Zodra het lek gedicht is, zal het voor klanten weer mogelijk worden om in te loggen, middels een wachtwoord dat per sms wordt verstuurd.