Adobe heeft gisteren bekendgemaakt dat het bedrijf slachtoffer is geweest van een grote inbraak, waardoor gevoelige en persoonlijke data van ongeveer 2,9 miljoen klanten gevaar liepen. Hierbij zouden mogelijk credit- en debitcardgegevens gestolen kunnen zijn. Daarnaast hebben de hackers toegang weten te krijgen tot de broncode van verschillende Adobe-producten.

Brad Arkin, senior directeur beveiliging voor Adobe, informeerde klanten van Adobe over het voorval via zijn blog. In het blogbericht geeft de topman van Adobe aan welke stappen zijn genomen om de problemen rondom de hack op te lossen. Zo geeft Arkin aan dat de wachtwoorden van gebruikers die betrokken waren bij de hack gereset zijn. De gebruikers krijgen een e-mail met informatie over hoe een nieuw wachtwoord kan worden gekozen. Ook wordt aangeraden om het wachtwoord en de gebruikersnaam te veranderen op andere sites waar dezelfde gegevens worden gebruikt.

Ook de gebruikers waarvan de credit- of debitcardgegevens gestolen zijn zullen op de hoogte gesteld worden. Dit gebeurt middels een brief. In de brief wordt omschreven hoe je stappen kunt ondernemen om fraude te voorkomen. Daarnaast biedt Adobe klanten waarvan de credit- of debitcardgegevens gestolen zijn een éénjarig-abonnement op een creditcard-monitoringprogramma.

Inmiddels heeft het bedrijf ook contact opgenomen met de bank die de betaling aan Adobe verwerkt. Deze bank gaat met de creditcardmaatschappijen samenwerken om de gegevens van de gebruikers te beschermen. Als laatste geeft Arkin aan dat er contact opgenomen is met federale rechtshandhavers en dat het bedrijf alle medewerking zal verlenen aan het onderzoek.

Volgens de topman van Adobe wordt er onderzoek gedaan naar de illegale toegang tot broncodes. Hij geeft hierbij aan dat er tot op heden geen reden is om te verwachten dat de toegang tot de broncodes voor grotere risico’s zorgt voor de gebruiker.