2min

Het antitrustonderzoek van de Amerikaanse FTC blijkt zich niet alleen op de zoekresultaten te richten maar ook op Android. Het FTC gaat onderzoeken hoe Google’s relatie met de verschillende Android-fabrikanten is. Google zou van deze relaties eisen dat bijvoorbeeld de locatie-diensten van Google worden gebruikt in Android en geen concurrerende diensten.

Het was al bekend dat het FTC onderzoek ging doen naar Google’s zoekresultaten. Waarbij de grote vraag is of Google zijn eigen diensten voortrekt in de zoekresultaten. Hierdoor ontstaat mogelijk een oneerlijk concurrentievoordeel voor Google. Verschillende bedrijven waaronder Microsoft hebben klachten ingediend bij het FTC.

De Federal Trade Commission is eind juni begonnen met heto nderzoek naar Google. Alle uitgangspunten waren echter nog niet duidelijk, de WSJ weet nu te meldden dat ook Android onderwerp van het onderzoek is.

Het bedrijf Skyhook Wireless heeft bij het FTC geklaagd dat Google de fabrikanten zou verplichten om Google’s eigen locatiediensten te gebruiken waardoor Skyhook geen schijn van kans maakt. Google verplicht de fabrikanten hiertoe om een enigszins slimme manier. Google biedt een compleet pakket met Google Apps die niet los te verkrijgen zijn. Indien een fabrikant dus zou kiezen voor Skyhook in plaats van voor de locatiediensten van Google, krijgt het ook de andere applicaties niet. Hieronder vallen onder meer Gmail maar nog de belangrijker de Android Market.

Vooral die laatste applicatie is enorm belangrijk, zonder de Android Market is het onmogelijk om applicaties van derden te installeren op een toestel en valt een groot deel van de smartphone ervaring weg. Er zijn weliswaar alternatieve Android applicatiewinkels maar deze zijn een stuk minder goed gevuld en missen bijvoorbeeld populaire applicaties als Twitter en Facebook.

De Europese Commissie heeft momenteel een vergelijkbaar antitrustonderzoek lopen tegen Google. Indien de Europese Commissie of het FTC tot de conclusie komt dat Google zich schuldig heeft gemaakt aan oneerlijke concurrentie, dan kan het bedrijf rekenen op hoge boetes. Microsoft heeft al ervaring met dit soort onderzoeken en boetes, het heeft al meerdere malen honderden miljoenen dollars moeten betalen.