2min

Facebook, ’s werelds grootste en populairste sociale netwerk, weet steeds meer bezoekers aan te trekken met haar mobiele apps. Volgens een recent onderzoek brachten Amerikanen in maart met hun smartphone gemiddeld 441 minuten door op Facebook. Bezoekers die Facebook via de website bezochten, spendeerden gemiddeld 391 minuten op het sociale netwerk.

Dat blijkt uit de laatste cijfers van onderzoeksbureau comScore. Bezoekers brengen gemiddeld meer tijd door op Facebook als ze hun smartphone gebruiken: omgerekend 14,7 minuut per dag. De desktop en laptop zijn daarentegen minder populair om Facebook te bezoeken: gemiddeld brachten Amerikanen 13 minuten per dag door op het sociale netwerk via de website. In december 2011 brachten bezoekers nog gemiddeld 423 minuten door op Facebook, oftewel 14,1 minuut per dag. Volgens comScore bezoeken gemiddeld 78 miljoen gebruikers Facebook via hun smartphone.

Naast Facebook maakten smartphonegebruikers ook volop gebruik van Foursquare (146 minuten), Twitter (114 minuten) en Tumblr (68 minuten). Inchecken op Foursquare of het versturen van een tweet heeft minder tijd nodig dan het bijwerken van je status of het reageren op andermans berichten. Om die reden brachten smartphonegebruikers waarschijnlijk aanzienlijk meer tijd door op Facebook dan op andere sociale media, aldus de onderzoekers.

Bij de beursaanvraag, die waarschijnlijk rond 18 mei zal worden uitgevoerd, benadrukte Facebook dat smartphones een steeds belangrijker platform vormen om de website te bezoeken en dat men manieren bedenkt om advertentie-inkomsten te genereren via de smartphone. Tot voor kort bood de Facebook-app het voordeel dat er geen reclame voorbij kwam. In maart voerde Facebook "sponsored stories" in de nieuwsfeed van gebruikers in.

Onlangs passeerde Facebook de mijlpaal van 900 miljoen leden.