Twitter ziet groei in gebruikers bijna tot stilstand komen

Stay tuned, abonneer!

Slechts nieuws vanuit Twitter, het sociale netwerk heeft serieuze problemen om nieuwe gebruikers aan zich te binden. In de afgelopen drie maanden wist het slechts vier miljoen actieve gebruikers voor zich te winnen, waarmee het totaal nu komt op 320 miljoen. Twitter heeft aangekondigd met marketingcampagnes te komen, waaronder televisiereclames.

Twitter is nog steeds een zeer succesvol sociaal netwerk, maar feit is dat andere nieuwe sociale netwerken een stuk populairder zijn, harder groeien en in sommige gevallen Twitter al voorbij zijn gestreefd in het aantal actieve gebruikers. Bij Twitter staat de druk dus op de ketel en recent heeft het bedrijf ook de nodige wijzigingen in strategie en beleid aangekondigd. Zo is een van de oprichters teruggekeerd bij het bedrijf, Jack Dorsey, is weer CEO van Twitter. Dorsey zijn eerste actie was om 8 procent van het personeel te ontslaan en de boel te reorganiseren zodat er efficiënter wordt gewerkt.

Dorsey heeft echter ook een groot signaal van vertrouwen afgegeven richting het personeel dat nog wel werkzaam is bij Twitter. Dorsey heeft eenderde van zijn eigen aandelen gedoneerd aan een fond voor de werknemers van het bedrijf. Als zij zich harder inzetten voor het bedrijf en Twitter tot een groot succes maken, zal de beurskoers omhoog gaan en zullen de werknemers waarschijnlijk allemaal stuk of stuk miljonair worden. Daar staat tegenover dat als Twitter ter zielen gaat het, het bedrijf en de aandelen niks meer waard zullen zijn.

Verder heeft Dorsey laten weten dat er meer focus komt bij het bedrijf, zo moet het duidelijker worden welke producten van Twitter zijn. Ook heeft Dorsey laten weten dat hij de banden met ontwikkelaars weer wil gaan aanhalen en de API’s meer mogelijkheden moeten gaan bieden in de toekomst om producten goed te laten werken met Twitter.

Financieel valt er ook nog wat te verbeteren bij het bedrijf. In het derde kwartaal wist Twitter een omzet te boeken van 569 miljoen dollar, wat neerkomt op een stijging van 58 procent ten opzichte van 2014, maar onder de streep noteert het bedrijf een verlies van 132 miljoen dollar en dus geen winst. De meeste inkomsten (86 procent) komen uit advertenties op mobiele apparaten.

Twitter wil nu marketingcampagnes op gaan zetten om het sociale netwerk weer op de kaart te krijgen, onder meer televisiespotjes moeten ervoor zorgen dat Twitter weer gaat groeien. Waarschijnlijk worden die spotjes alleen in de Verenigde Staten getoond en niet in andere landen.