, , , ,

Gameplay singleplayer

Als je het spel voor het eerst opstart kan je drie verschillende moeilijkheidsgraden kiezen. Wil je lekker knallen zonder al teveel wachten zou ik de optie Easy kiezen, want elke keer als je dood gaat moet je gemiddeld veertig seconden wachten om weer gerespawned te worden wat op den duur erg vervelend wordt. Ook tussen de chapters door moet je lang wachten.

Na de eerder genoemde intro gehad te hebben loop je al snel tegen een televisie aan waar op dat moment wordt verteld dat er aliens zijn gesignaleerd in de stad. Deze aliens ontvoeren alle mooie vrouwen wat ook meteen een mooie reden voor Duke is om dit buitenaards gespuis een lesje te leren. Duke pakt zijn gouden pistool en zet de achtervolging in.

Naast het gouden pistool zijn er ook nog veel andere wapens beschikbaar zoals lasers, shotguns en machinegeweren. Ook zijn er nog speciale wapens zoals een bevriezingsgeweer waarmee je vijanden bevriest en met één klap uit elkaar laat vallen, een krimpstraal waarmee je je vijanden kan verkleinen en kennis kan laten maken met de onderkant van je schoen en natuurlijk de Devastator waarmee je achter elkaar raketten kan afschieten zonder te herladen, ideaal dus voor zogenaamde eindbazen.

Jammer genoeg zijn precies dezelfde wapens gebruikt als in de voorgaande games van de serie. Erg creatief zijn ze op het wapengebied dus niet geweest voor deze titel. Ook het feit dat je maar twee wapens tegelijk bij je kan houden is soms erg vervelend. Dit hadden er bij deze game eigenlijk minimaal drie moeten zijn.

Uiteraard ben je niet de enige die de trekker over haalt, ook de vijanden halen veelvuldig de trekker over in een poging je neer te knallen. Linksboven in je scherm staat dan ook de egobalk, deze egometer is te vergelijken met je levensbalk. Aan het begin zal deze balk nog kort zijn maar naarmate het spel vordert zal je voorwerpen tegenkomen waarmee je je levensbalk kan vergroten. Zo kan je bijvoorbeeld tegen een boksbal aanslaan om je ego met +1 te vergroten of een potje pinball winnen om +3 ego te krijgen. Naast deze egoboosters zijn er ook steroïden te vinden die ervoor zorgen dat je voor een bepaalde tijd extra sterk bent. Ook zal je hier en daar een blikje bier tegenkomen welke ervoor zal zorgen dat je een bepaalde tijd minder schade oploopt als je wordt aangevallen.

Hoewel Duke normaal gesproken geen vijanden uit de weg gaat gebeurt het weleens dat hij door de vijand wordt verkleint. Dit verandert gelijk de speelwijze want je moet ineens vluchten voor je vijanden. Zelfs muizen vormen een bedreiging omdat deze dieren wel trek hebben in een stukje vlees. Ook je stem verandert van een zware mannenstem naar een piepstemmetje. Het ‘klein’ zijn heeft echter ook voordelen. Zo kan je in een RC wagen rijden en onder constructies doorlopen waar je normaal gesproken nooit onder door zou kunnen.