, , , , , , , ,

Singleplayer

Om te beginnen kent dit spel vier verschillende moeilijkheidslevels. Voor de ervaren shooter spelers is het moeilijkste niveau echt een uitdaging. Maar denk wel twee keer na voordat je dit niveau kiest, want als je dood gaat kan je zo dertig seconden wachten voordat het spel weer is geladen. Gelukkig heeft jouw speler een defibrilator in zijn lichaam waarmee hij in één keer weer terug tot leven kan komen. Ook zijn er nog verschillende gezondheidsvoorwerpen waarmee je het langer uithoudt in een gevecht. Veel checkpoints zijn er echter niet dus ga je dood dan kan je een flink stuk opnieuw spelen.

Terug naar de game. Nadat je een praatje hebt gemaakt met je redder wordt er al snel een pistool in je handen gedrukt en wordt je vriendelijk verzocht om een paar Mutants te doorzeven. Als je deze eerste quest gaat doen dan zie je al snel de vergelijkingen met Borderlands. Je krijgt namelijk een voertuig tot je beschikking waarmee je naar je doel moet rijden. Daar aangekomen moet je het voertuig verruilen voor de benenwagen. Al lopend en schietend voltooi je je doelen waarna je weer terug gaat naar je buggy en je beloning gaat ophalen bij je opdrachtgever.

Aangezien je zeer regelmatig ergens naartoe moet rijden krijg je al vroeg in het spel een basis buggy. De buggy is aan het begin vrij langzaam en zwak. Naarmate het spel vordert kan je dit voertuig upgraden met een raketwerper en minigun. Ook extra pantser, betere vering en een krachtigere boost zijn allemaal te verkrijgen. Deze upgrades krijg je uiteraard niet voor niets, maar moet je kopen met race certificaten. Deze certificaten krijg je door verschillende races te winnen. Hoe hoger je eindigt, hoe meer certificaten je krijgt.

Een buggy met een krachtige minigun of raketwerper is alles behalve overbodig. De Wasteland, het grote woestijnachtige gebied waar je vaak doorheen zal rijden, is alles behalve veilig. Uitkijktorens met Authority leden en andere buggy’s schieten op je zodra ze je in het vizier krijgen en een gevecht op leven en dood volgt meestal snel. Buiten de wapens die je hebt om aan te vallen heb je ook wapens om je te verdedigen zoals mijnen. Ook is het mogelijk om een schild te activeren of zelfs de buggy totaal te repareren. Deze voorzorgsmaatregelen zijn ook niet gratis maar gelukkig wel te betalen met gewoon geld in plaats van race certificaten.

Voordat je deze verdedigingswapens kan kopen moet je natuurlijk wel eerst geld hebben. De enige manier om aan geld te komen is door opdrachten voor mensen uit te voeren, de zogeheten quests. Tijdens deze quests is het de bedoeling om de gebieden die je tijdens een quest verkent goed te onderzoeken om zo munitie, wapens en andere voorwerpen te vinden. Sommige spullen worden als troep gezien en kan je meestal voor een aardig bedrag verkopen in de plaatselijke winkel. Er zijn echter ook spullen waarmee je weer wapens of ander bruikbaar materiaal van kan maken. Voordat je deze spullen kan maken moet je eerst wel een handleiding hebben waarin staat hoe je zoiets moet maken. Heb je de quest eenmaal voltooid dan krijg je van je opdrachtgever meestal geld of een paar speciale voorwerpen.

Tijdens deze quests krijg je ook aardig wat verzet te verduren van de Mutants en Authority leden. Het grote verschil tussen deze twee groepen is dat Mutants niet kunnen schieten en daarom met een mes op je af komen stormen terwijl Authority leden zich verdedigen door achter een kist of muurtje te gaan staan terwijl ze op je schieten met vuurwapens.

Alle wapens die je in het spel krijgt houdt je ook gelijk in je bezit. Je hoeft dus niet te kiezen welk wapen je wel wilt hebben en welk wapen niet. Elk wapen heeft ook weer zijn eigen munitie types. Zo zijn er explosieve kogels, kogels die extra schade geven en kogels die overal dwars doorheen gaan. De wapens zelf zijn ook te upgraden zodat ze nog lekkerder en beter schieten. Zo heb je voor elk moment het juiste wapen met de juiste munitie.

Het krachtigste en leukste wapen is verreweg de wingstick. De wingstick is een soort driedelige boemarang met vlijmscherpe messen eraan die je naar je vijanden kan gooien. Dit wapen kan ook worden gebruikt als stealth wapen. Het rondsluipen zonder gezien of gehoord te worden is helaas een van de mindere punten van het spel. Jammer genoeg werkt dit niet goed en wordt je bij het minste en geringste geluid al ontdekt. Erg jammer want stealth is altijd een leuke toevoeging aan een spel.

Met de singleplayer zal je rond de 12 uur bezig zijn voordat de aftiteling op je beeld verschijnt. Wij hebben het spel op de Playstation 3 getest.