, ,

Singleplayer

Het is alweer vijftien jaar geleden dat er een Marioversie uitkwam die 2D was en elf jaar geleden dat Mario in een compleet nieuw avontuur tevoorschijn kwam. Dus blij verrast begon ik aan het eerste level. In dat level eet Mario een grote paddestoel, waardoor hij tot mijn verbazing groeide tot beeldvullend formaat. Ik liep maar wat rond en fokte mezelf op dat ik me straks weer door al die vijanden heen moest werken zonder dat ik eruit zag als een reus en zo onkwetsbaar was als een reus. Bijna aan het einde van het eerste level werd ik weer normaal, maar toen waren er nog maar één á twee vijanden. Redelijk jammer dus.

New Super Mario Bros is dus een nieuwe, leuke 2D uitdaging die redelijk moeilijk opgebouwd is. Als een gek door de levels rennen is zeker niet mogelijk en nadenken is een vereiste. Als je wilt kun je Peach binnen twee uurtjes spelen redden, maar alle geheime gangen vinden die er in het spel zitten is toch wel even nadenken. Ook het uitvogelen hoe je alle munten moet pakken is even puzzelen. Nu is het niet zo extreem cryptisch en lukt het na een paar keer proberen zeker wel.

De landschappen zijn zeer divers, de ene keer is het vrolijk groen en blauw met allemaal vrolijke kleuren, terwijl je een andere keer tegen een heel grijs en saai landschap zit aan te kijken. Zoals je in meerdere Marioversies al wel gewend bent is dat het kiezen van een level gebeurt door het lopen over een grote kaart. Dus je hebt verschillende omgevingen waar de levels zich afspelen. Jammer in de singleplayer versie is dat je snel de aantal primaire levels hebt doorgelopen. Uitdaging is daarentegen dat de extra levels goed verstopt zitten. Moeilijk zoeken dus.

De singleplayer ziet er goed uit. Zeker als je bedenkt wat voor lelijke troep we op de DS gezien hebben. Over de grafische kant kan ik eigenlijk niet zoveel meer kwijt, behalve dan dat het soms slecht afgewerkt kan zijn. Maar over het algemeen ziet het er goed uit.

De gameplay van New Super Mario Bros is naar mijn idee ouderwets TOF! Super blij heen en weer springen en maar wat doen, zeker leuk. De gameplay van Mario heeft Nintendo een paar keer proberen te veranderen. Door het 3D te maken of iets dergelijks. Maar zoals het nu is, en zoals het vijftien jaar geleden was, is het zeker goed.

Het is allemaal redelijk simpel in elkaar gestoken, maar dat zou niet als nadeel beschouwd mogen worden. Aangezien Mario simpel is en simpel moet blijven.