min

Tags in dit artikel

,

Het voorbrein

Het hele spel draait om de prefrontale cortex. Dat is ook het meestgebruikte woord in de game. De prefrontale cortex zit in de frontale kwab van je grijze massa, ook wel bekend als het voorhoofd of voorbrein. "Het is de bron van creativiteit, geheugen, communicatie en zelfbeheersing", aldus de handleiding. Oftewel trainen die kwab en je doet het een stuk beter op school!

Dokter Kawashima kwam er echter achter dat het trainen van die kwab niet altijd juist gebeurt. Mensen zitten hun verstand te vergapen achter de tv, internet en met weet ik het allemaal voor onzinnig gedoe. Daarom ontstond Brain Training en nu dus Meer Brain Training.

Zodra je het spel in je DS hebt gestoken begin het wat uitleg, direct gevolgd door een hersenleeftijdtest. Deze bepaalt je hersenleeftijd. Om het maar even simpel te zeggen: Hoe ouder je hersenleeftijd, hoe dommer je bent. Het laagste wat je kunt scoren is 80, en je bent dan officieel braindead of 80+. Maar geen zorgen, er is nog hoop want het is niet voor niets Meer Brain Training.

[center]Het hoofdmenu[/center]

De oefeningen


Oefenen, oefenen, oefenen. Dat is wat je moet doen. Het liefst zoveel mogelijk en anders minimaal één keer per dag. De oefeningen zijn dus een stuk leuker en een stuk variërender. Naarmate je meer stempels hebt, speel je meer oefeningen vrij. Deze zijn over het algemeen wel een stuk minder leuk.

Meesterwerk

Om maar meteen met m’n persoonlijke favoriet te beginnen: Meesterwerk. Je gebruikt de piano op het touchscreen om de noten op het andere scherm aan te slaan om zo mee te spelen met het liedje. Speel je geen instrument? Geen zorgen, de letters staan onder de noten en onder de piano. Er zitten erg veel liedjes in het spel en het leukste is natuurlijk om goed mee te spelen.


Goede verstaander

Er worden telkens maximaal drie woorden (in het Nederlands) uitgesproken. Jij moet ze alledrie proberen te verstaan, en dat is soms knap lastig. En soms zelfs irritant. Gelukkig kun je het wel vijf keer opnieuw laten horen, maar dat weet deze oefening niet te redden.

Rekentekens

Gelukkig zijn de standaard rekensommen verdwenen, en wat overgebleven is, heet Rekentekens. Er staan enkele cijfers op het scherm en het is de bedoeling om de som kloppend te maken door het juiste rekenteken in te vullen. Niet heel erg spannend, maar ook niet heel erg saai.

Woorden maken

Het is de bedoeling om van de draaiende letters op het rechterscherm één woord te maken. Best leuk, behalve dan dat er een boel oud-Nederlandse woorden aanwezig zijn waarvan ik geen idee heb wat ze betekenen. Tevens is het aan te raden om bij dit spel de handleiding door te nemen, omdat de handschriftherkenning soms faalt.

Wisselgeld

De prijs van een product staat op het scherm, de klant betaalt en jij moet het wisselgeld berekenen. Het begint altijd erg makkelijk, maar na enkele sommen wordt het steeds moeilijker. Dan is de strategie niet aftrekken, maar eerder optellen.


Bereken de hoogte

Er vallen blokken uit de lucht die torens vormen. Je moet onthouden hoe hoog een bepaalde toren is en dit opschrijven op het touchscreen. En natuurlijk moet je de lege vakjes niet vergeten bij deze oefening.

Eindpositie

De ergste, tergendste, saaiste en irritantste oefening is Eindpositie. Een hardloper neemt deel aan een wedstrijd. Hij wordt ingehaald en haalt weer andere mensen in en jij moet zijn positie onthouden. Het is gewoon heel erg saai, en het is hetzelfde idee als Huisbezoek in de vorige Brain Training. En ook dat spel was erg slecht.

Memory: Optellen

Onthoud het getal voordat het zwart wordt en probeer dan de berekening op te lossen. Best een leuke oefening, omdat je je erg goed moet concentreren, want voor je het weet ben je het getal vergeten en moet je op Opnieuw drukken zodat het getal opnieuw verschijnt.

Dagen en datums

Niet heel erg boeiend, misschien zelfs saai. Er worden verschillende vragen gesteld over de datum, maanden en dagen van de week. Welke datum is het over vier dagen? Welke dag is het dan? et cetera, et cetera.

Klokkijken

Deze oefening spreekt voor zich. Kijk naar de klok op het het scherm en schrijf de tijd op op het touchscreen. De tijd wordt natuurlijk gedraaid of op z’n kop weergegeven. Daarom moet je erg goed kijken.

Overigen

Vaak wanneer je in het menu komt zal Dokter Kawashima je een opdracht geven. Zoals een aantal punten die je naar eigen inzicht moet verbinden of een oefening waarbij je één woord op moet splitsen in andere woorden die met dat ene woord te maken hebben. Helaas ben ik vragen zoals ‘Wat heb je op die en die dag gegeten?’ niet tegengekomen, iets wat wel in de eerste versie van Brain Training aanwezig was.