, ,

Graphics en Geluid

Met de graphics zit het meestal wel goed bij games van EA. Ik heb het vermoeden dat voor Skate dezelfde engine is gebruikt als voor NBA Street Homecourt, alhoewel een andere divisie van EA het spel ontwikkeld heeft. In ieder geval is de stijl van de menu’s redelijk gelijk aan die van NBA en ook in de sfeer van de graphics zitten overeenkomsten. Daar is niets mis mee, want NBA Street Homecourt heeft ook prima graphics.

Hij kwam er te laat achter dat de wieltjes aan de onderkant zitten

Je skater is goed gedetailleerd en er zitten mooie textures in het spel. Niet alle delen van de stad zijn even sterk gedetailleerd, aan de hotspots is duidelijk meer aandacht besteed dan aan een doorsnee straatje. De variëteit in straatmeubilair is daarnaast niet heel groot, wat mij betreft was het leuker geweest als er wat meer verschillende soorten bankjes en dergelijke waren geweest.

Onder graphics versta ik ook het camerastandpunt en dat is op zijn minst opmerkelijk te noemen. Het camerastandpunt moet namelijk het filmbeeld van je vriend die je achterna skate voorstellen. Omdat je vriend zijn camera los aan zijn hand laat hangen is het midden van het scherm rond de knieën van je skater gepositioneerd. Dat geeft een apart beeld, wat je meer in de actie betrekt en je in staat stelt om je trick goed voor te bereiden. Jammer genoeg is het gezichtsveld niet heel groot, waardoor je niet goed om je heen kunt kijken in krappe ruimtes.

Ook hier weer weinig negatieve zaken. Zoals gewoonlijk bij sportgames heeft EA weer een lading toepasselijke nummers aan de soundtrack toegevoegd, daar is dus weinig op aan te merken. Ook de geluidseffecten zijn goed, als je een grind maakt hoor je duidelijk het schurende geluid van je trucks, terwijl je bij een slide mooi het glijdende geluid van je board hoort.

Jos zwaait altijd even naar zijn moeder in het publiek

Het geluid dat je rollende board maakt is daarnaast afhankelijk van de ondergrond, wat zeer realistisch overkomt. Alle professionele spelers die in het spel zitten hebben hun eigen personage ingesproken. Verder is er tijdens wedstrijdjes een speaker die de acties van de deelnemers voorziet van humoristisch commentaar, een erg leuke toevoeging. Ook je vriend die achter je aan skate heeft te pas en te onpas commentaar op je acties, maar zijn woordenschat is niet heel groot, dus je hoort vaak hetzelfde.