2min

Tags in dit artikel

, , ,

Introductie

Quake Wars past eigenlijk niet in het rijtje van vorige Quake-delen. Hoewel het de naam Quake heeft, heeft het veel meer gemeen met Wolfenstein. Dit blijkt niet alleen uit het feit dat beide titels Enemy Territory voor hun naam hebben staan, ook richten ze zich beide op de multiplayer. Wel speelt Quake Wars zich af na de gebeurtenissen van Quake II.

Voordat ik aan de review van de Xbox 360-versie van deze game begin, wil ik eerst even zeggen dat ik nog nooit enig Quake-spel heb gespeeld (en me waarschijnlijk nu moet schamen) en dat ik dus eerlijk gezegd geen flauw idee heb waar Quake over gaat. Maar dat hoeft ook niet, want het minst belangrijke in Quake Wars is het verhaal. Gelukkig bestaat er zoiets als Wikipedia en een intro en blijkt daaruit dat de Strogg, aliens die leven om voort te bestaan, aankomen bij Moeder Aarde en daar alles willen uitbuiten en kapotmaken.

Oftewel de aarde gaat voor de 256 miljoenste keer naar de kloten en het is weer tijd om er wat aan te doen. De game is al zo’n jaar uit voor het pc-platform, maar is sinds kort ook beschikbaar voor de Xbox 360. De 360-versie is ontwikkeld door Nerve Software, terwijl de pc-versie afkomstig was van Splash Damage.

De game doet erg veel denken aan de Battlefield-serie, waar overigens binnenkort ook een nieuw Xbox 360-deel voor gaat verschijnen: Battlefield: Bad Company. Beide games hebben een flinterdun verhaal, zijn alleen gericht op de multiplayer en hebben grote, open maps en verschillende klassen. Het enige wat Quake Wars niet heeft, zijn squads en een commander die het gehele battlefield overziet.

Waar het in Battlefield 2 nog de Amerikanen, Chinezen en Europeanen waren die elkaar het leven zuur maakten, zijn dat in Quake Wars slechts twee teams. Namelijk de GDF, de mensen met de naam Global Defense Force, en de Strogg. Beide teams hebben hun eigen klassen, met elk hun eigen plus- en minpunten. De GDF met de huidige technologie, en de Strogg met alientechnologie