, , ,

Let the game begin

Dit jaar weer een nieuwe 2k met als thema ‘Michael Jordan’. Volgens velen een legende in de basketbal-wereld. Bekender dan alle voorgaande personages die op de voorgrond stonden van de vorige 2k’s zoals: Rajon Rondo, Kobe Bryant of Shaquille O’neal. Maar betekent dat ook verbetering?

Intro

Het spel begint met een intro met Michael Jordan met afbeeldingen van hem in actie en een legendarische tekst die luidt: "He took flight … and rose above all. He changed the game and became … a LEGEND." Was je het niet eens met de uitslag? Dan kan je de wedstrijd zelf spelen en de uitslag bepalen. Bij de intro krijg je automatisch een wedstrijd; een klein wedstrijdje van 5 minuten per kwart om even kennis te maken met het spel en de oude garde van de Bulls en de Lakers. Je speelt als de Bulls met Jordan en je grootste tegenstander is dan Magic Johnson van de Lakers.

Is je Xbox360 aangesloten op het internet dan kan je met dit spel live de uitslagen volgen.

Menu

Na de wedstrijd kom je weer in het menu met hedendaagse muziek. Een compleet nieuwe optie is de Michael Jordan mode waar ik later wat meer over zal vertellen. Daarnaast heb je quick game, My Player, NBA Blacktop, met daarin bijvoorbeeld een dunk contest, shoot around en zo nog een paar opties om jezelf te vermaken.
De teams zijn ook weer aangepast en geüpdatet met de nieuwste spelers. Zo heeft Miami Heat nu Lebron James en Chris Bosh erbij gekregen om maar een voorbeeld te geven. Vergeet niet de rookie’s die gedraft zijn zoals de snelle Point Guard John Wall die nu bij de Washington Wizards speelt. Kortom nieuwe formaties met verschillende kwaliteiten.

Controls

Nieuwe dribble moves, lay-ups, schoten en dunks, vergen een goede handeling en timing met RS en LS om het beste resultaat te verkrijgen. Dankzij de verfijnde dribble moves zoals de crossover, behind-your-back of (halve) spin move kun je bij de tegenstander een ankle breaker – verdediger met goed geplaatste dribbles over zijn eigen benen laten struikelen – afmaken met een vernederend schot of een mooie drive naar de basket.

Een aantal nieuwe dunks voor de mensen die willen showen. Nieuwe lay-ups om de verdediging net te slim af te zijn. Of een van de nieuwe schoten gebruiken om net die laatste punten te maken in de beslissende fase. Belangrijk is de timing en anticipatie. De mensen die 2k10 hebben gespeeld zullen even moeten wennen aan een paar kleine veranderingen. Zoals een alley-oop pass is nu niet meer LT + A maar LT + B. LT + A wordt nu gebruikt voor give and go – ball pasen naar een medespeler, insnijden richting basket, bal terugkrijgen en afmaken.

Degene die een goede timing hadden onder de basket met LT + Y waardoor je een alley-oop put back in – rebound in de lucht pakken en terwijl je in de lucht bent nog de bal in de basket leggen of dunken – kreeg, moeten hier ook aan wennen want dat is nu verandert in LT + X. Dit zijn geen cruciale veranderingen maar een paar punten waar je in het begin even aan moet wennen.